نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدرس دانشکده علوم اقتصاد و ادرای دانشگاه قم
2 - کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی-مدرس دانشکده هدی
چکیده
تازه های تحقیق
تحقیق حاضر به بررسی رابطۀ فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان قم پرداخته است. در ابتدا با انجام آزمون کولموگروف- اسمیرنوف از نرمال بودن دادهها اطمینان حاصل شد. نتایج آزمون t یک نمونهای نشان میدهد که میانگین نمرات تمام مؤلفههای فرهنگ سازمانی و همچنین مفهوم فرهنگ سازمانی دارای sig<0.05 بوده است. بنابراین میتوان گفت که مؤلفههای فرهنگ سازمانی در اداره آموزش و پرورش استان قم در وضعیت مطلوبی میباشند.
برای بررسی فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت فرهنگ سازمانی ضعیف میتواند مانعی برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش باشد. آزمون فرض نشان میدهد با توجه به اینکه P-Value (sig) به دست آمده برابر 0.001 است فرض صفر رد شده و فرض مقابل پذیرفته میشود. براین اساس نتیجهگیری میشود که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد. عدلی و حسنزاده نیز در مطالعات خود فرهنگ سازمانی را به عنوان زیر ساخت مهم مدیریت دانش مطرح کردهاند.
نتایج نشان داد که بین تعهد به مشارکت کارکنان و مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد. تحقیقات پیترزمن و واترمن (1982) حاکی از آن است که سازمانهای متعالی و برتر، فرهنگی قوی و مثبت دارند. زیرا فرهنگ قوی و مثبت، سبب افزایش مشارکت کارکنان و توافق آنها بر روی نکات راهبردی و افزایش تعهد افراد به سازمان و نهایتاً همسویی اهداف کارکنان و اهداف سازمانی میشود و از این رو فرهنگ سازمانی، عامل مهمی برای افزایش اثربخشی و بهرهوری مدیریت دانش است.
نتایج همچنین نشان داد که بین سازگاری و مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد. یعنی هرچه اعضای سازمان در ارزشهای بنیادین اشتراک بیشتری داشته باشند و قادر به حصول توافق در زمینه حل مسائل حساس باشند، باعث ارتقاء وضعیت مدیریت دانش خواهد شد.
نتایج آزمون همبستگی همچنین نشان داد که بین انطباقپذیری ومدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد. مطالعات دونپورت و پروساک (1998) هشت معیار را برای سنجش موفقیت سازمان در اجرای پروژه مدیریت دانش معرفی نموده است که از بررسی این معیارها مشخص میگردد که انطباقپذیری سازمان در موفقیت مدیریت دانش نقش بسزایی دارد.
و درنهایت نتایج بررسی فرضیه فرعی چهارم نشان داد که بین اهداف سازمان ومدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد. میتوان از مباحث چنین نتیجه گرفت که هر چه گرایش و جهت استراتژیک، اهداف، مقاصد و چشمانداز در سازمان واضح تر و فراگیرتر باشد باعث ارتقاء وضعیت مدیریت دانش خواهد شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The present research examines the relationship between organizational culture and knowledge management in Department for Education of Qom province. The research method is applied in terms of purpose and correlation type. The statistical population is the employees of the Department for Education of Qom. The sample included 140 people who were selected using stratified random method. The results of a sample t-test show that the organizational culture and the components of the organizational culture are in a favorable condition in the Department for Education of Qom province. Pearson's correlation test was used to check the research hypotheses. The results of the correlation test showed that there is a significant relationship between organizational culture and its components (commitment to employee participation, adaptability, organization goals) and knowledge management. In the structural model of the research, after the necessary corrections, x2/df and t-value and RMSEA are 0.000, 0.49 and 0.095, respectively, which indicate the appropriateness of the structural model of the research.
کلیدواژهها [English]