نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی، تبریز، ایران
2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی، تبریز، ایران
3 کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی، تبریز، ایران
4 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
از یافتههای پژوهش این موارد به صورت تیتروار قابل استخراج میباشد:
1) راهبران آموزشی خارج از محدوده شغلی خود و به اقتضای وجدان کاری و علاقهای که به کار دارند در بسیاری از امور اجرایی مدارس از قبیل: تأمین امکانات رفاهی معلمان و دانشآموزان تلاش دارند.
2) نظارت به شیوه سنتی مانند مچگیری و برخوردهای مستبدانه باوجود منسوخ بودن آن، همچنان در حال اجراست و کنترلهای لازم که از اختیارات راهبران آموزشی است در پارهای از موارد به این شیوه انجام میشود. در این خصوص ایزان و همکاران (1398) بیان میکنند: یک راهبر آموزشی باید در جوی توأم با اعتماد متقابل ارتباطی سازنده با همکاران زیرمجموعهاش برقرار نماید تا معلمان تحت راهبری او باروحیه بالا و تعهد به مدرسه و اهداف آن انجام وظیفه کنند؛
3) راهبران در زمینههای روانی و ایجاد انگیزه برای معلمان و دانشآموزان تلاش دارند و نتایج نشان از موفقیت آنها دارد. در این خصوص نارنجی ثانی و همکاران (1400) بیان میکنند: که یک راهبر آموزشی بایستی بتواند در معلمان به نحوی نفوذ کند که از طریق ایجاد اعتماد و انگیزهبخشی، معلمان را به خودتوسعهای و شرکت در دورههای آموزشی تشویق نماید. طبیعت کار راهبران آموزشی به گونهای است که معلمان در برابر آنها جبهه میگیرند و به راهبران به چشم بازرس نگاه میکنند، لذا یکی از مهمترین مهارتهای راهبران آموزشی حضور در روستاهای دور افتاده و ایجاد انگیزه و شوق در معلمانی است که به سبب شرایط دشوار کاری شوق و انگیزه خود را از دست دادهاند؛
4) راهبران به نحو قابلملاحظهای معلمان را در برخورد با دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری حمایت و یاری میکنند و شیوههای برخورد با آنها را نشان میدهند؛
5) راهبران درصورتیکه دانشآموز دارای اختلال یادگیری نیاز به ارجاع به مراکز خاص داشته باشند، اقدامات لازم را انجام میدهند؛
6) راهبران بخشنامهها و قوانین بالادستی لازمالاجرا را به مدیران و معلمان مدارس انتقال داده و ضمن جلوگیری از هدر رفت زمان، نظارت بر اجرای آن را نیز سهولت میبخشند؛
7) وظایف آموزشی بااینکه تنها وظیفه راهبران است ولی به لحاظ شرایط منطقه در شرایطی برابر با سایر فعالیتهای موردنیاز مدرسه مورد اهمیت قرار میگیرد؛
8) استفاده از شیوههای نوین آموزشی همواره مورد تأکید اکثریت راهبران است؛
9) تشویق و ایجاد علاقه در دانشآموزان و معلمان از طرف راهبران چندان مشهود نیست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The purpose of this research was to investigate the lived experiences of multi-grade teachers about the role of educational leaders in improving the education situation of multi-grade schools in Charavimaq city. The research was conducted with the qualitative method of experimental phenomenology and with the tool of unstructured interview. The research population was 158 teachers of multi-grade rural elementary schools in Charavimaq city in the academic year 2010-2012 , and a number of them were selected as a sample in a purposeful way based on criteria (with intensity sampling technique). The research reached theoretical saturation after conducting 21 interviews. During the interviews, teachers of multi-grade schools expressed their experiences of the role and activities of principals, which were analyzed with the seven-step method of Claisey. The findings of the research were as follows: 1) Due to the conditions of the region and some problems prevailing in multi-level schools in the region, the principals do not spend most of their energy on education and try to solve other issues besides paying attention to educational issues. 2) In addition to educational issues, leaders influence teachers and students in the area of psychological assistance. 3) Leaders are working as a communication bridge of the regional education department and also overseeing the implementation of the directives and orders of the higher authorities. 4) Leaders are trying to pay attention and organize students with learning disabilities and provide the basis for not rejecting them. 5) In order to improve education, leaders try to change teachers' teaching methods and increase their awareness; also, in this context, they are trying to identify the factors that hinder learning, provide solutions to improve the situation and monitor its implementation. The results of the research showed that considering the positive role of educational leaders in helping teachers, it is necessary to strengthen them through various methods, including improving in-service training, making their role and place in education and training more prominent, and choosing the right leaders.
کلیدواژهها [English]