نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
2 دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
بررسی الگوهای همنویسندگی کتب اعضای هیئتعلمی رشتة علوم تربیتی نشان داد که در حدود 64 درصد از کتب منتشرشده بهصورت مشارکتی به مرحلة نگارش درآمده است که البته این مشارکت با سایر افراد همچون دانشجویان، پژوهشگران، استادان و اعضای هیئتعلمی در سراسر کشور بوده است.
تراکم شبکة همنویسندگی کتب اعضای هیئتعلمی رشتة علوم تربیتی نشان میدهد که تنها 0.9 درصد تمام روابط ممکن بین استادان این رشته به مرحلة فعلیت درآمده است. میتوان گفت که ساختار شبکه همتألیفی اعضای هیئتعلمی علوم تربیتی در کتب منتشرشده، به دلیل چگالی کم آن از انسجام پایینی برخوردار میباشد.
بررسی شاخصهای کلان با استفاده از سنجة چگالی یا تراکم نشاندهنده آن است که شبکة همنویسندگی کتب اعضای هیئتعلمی علوم تربیتی، شبکهای گسسته و دارای روابط بسیارکم میان گرههای مختلف است.اندازه پایین شاخص اتصال شبکه (0.082) همنویسندگی، نشاندهندة کاهش میزان ارتباط بین اعضای هیئتعلمی میباشد. چندپارگی معادل 0.918 نیز تاییدکنندة این یافته است که شبکة مطالعه شده، شبکهای گسسته است که در آن جریان اطلاعات بهکندی صورت میپذیرد. نتایج حاصل از بررسی سنجههای مرکزیت نشان داد افرادی که از مرکزیت درجة بیشتری برخوردارند به دلیل اینکه گرههای زیادی دارند، از جایگاه بالاتری در شبکه به لحاظ شدت نفوذ و اثرگذاری برخوردار بوده و حداکثر امکان دسترسی به منابع و اطلاعات منتشرشده در شبکه را داشته و توانایی فراخوانی حداکثر اطلاعات را از شبکه دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The present study was conducted with the aim of analyzing the structure of the social network of co-authoring books by faculty members in the area of educational sciences of Tehran province universities. In this research, the scientometric approach and analysis of social networks has been used. The statistical population of this research is the books published by the faculty members in the area of educational sciences in public universities of Tehran, which were published by publishing organizations and were indexed on Khaneh Ketab website. 643 books were studied using the available sample method. In this research, at first the patterns of co-authorship in the books of faculty members in the area of educational sciences were examined, then, with a scientometric approach, the structure of the co-authorship networks using macro indicators of density including clustering coefficient, network diameter, connectivity, and average were studied. The distance was considered and micro-indices of centrality degree, betweenness, closeness and eigenvector were used to check the performance of each member. Examining the patterns of co-authorship among faculty members showed that the highest amount of co-authorship among the studied population was 231 cases of double authorship (36 percent), 104 cases of triple authorships (16 percent), 32 cases of four authorships (5 percent), and 46 cases of five authorships or more (7 percent). The share of single authorship has been reported in 230 cases (36 percent). In other words, 64 percent of the books are collaboratively published. The co-authoring network of books by faculty members in the area of educational sciences consists of 106 nodes and 100 links. Also, the examination of the macro indicators of the social network of co-authorship in the studied society shows that this structure has low cohesion due to its low density, and the network of co-authorship of books by educational science faculty members is a discrete network with very few relationships between different nodes. The analysis of the micro-indices show that according to the centrality index, scholars such as Mahmoud Mehrmohammadi, Kourosh Fathi Vajargah, Mohammad Attaran and Khosrow Bagheri have prominent positions and their level of influence and power in the network is higher than other members. Also, these people somehow control the flow of information in the network.
کلیدواژهها [English]