تحلیل شبکه اجتماعی هم‌نویسندگی کتب اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری، گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی

2 مدیر داخلی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختار شبکه اجتماعی هم‌نویسندگی کتب اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران انجام گردید. در این پژوهش از رویکردعلم‌سنجی وتحلیل شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کتب منتشر شده استادان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است که در سایت خانه کتاب نمایه شده است. با روش نمونه در دسترس 643 کتاب مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش ابتدا به بررسی الگوهای هم نویسندگی در کتب منتشره پرداخته و سپس با رویکرد علم سنجی به مطالعه ساختار شبکه هم نویسندگی با استفاده از شاخص‌های کلان پرداخته شد و برای بررسی عملکرد هر یک از اعضا از شاخص‌های خرد مرکزیت درجه استفاده گردید. بررسی الگوهای هم‌نویسندگی بین استادان نشان داد که بیشترین میزان هم‌نویسندگی بصورت 36 رصددونویسندگی، 16درصد سه‌نویسندگی، 5درصدچهارنویسندگی، 7درصد پنج نویسندگی و بیشتر بوده است. سهم تک نویسندگی در این بی36 درصد گزارش شده و به بیان دیگر 64 درصد کتاب‌ها بصورت مشارکتی منتشرشره است. شبکه هم‌نویسندگی کتب اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی از تعداد 106 گره و 100 پیوند تشکیل شده است. همچنین بررسی شاخص‌های کلان شبکه اجتماعی هم‌نویسندگی در جامعه مورد مطالعه نشان‌دهنده آن است که این ساختار،شبکه‌ای گسسته و دارای روابط بسیارکم میان گره‌های مختلف است.تحلیل شاخص‌های خرد نشان می‌دهد که با توجه به شاخص مرکزیت افرادی چون محمود مهرمحمدی، کوروش فتحی واجارگاه و محمد عطاران و خسرو باقری ، از جایگاهی برجسته و دارای بیشترین قدرت تاثیرگذاری علمی هستند و این افراد به نوعی جریان اطلاعات در شبکه را کنترل می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of The social network of co-authoring the book of educational science faculty members

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Nocheh Nasar 1
  • Zahra Maarefvand 2
1 PHD Graduated . Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University
2 management
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of analyzing the structure of the social network of co-authoring books by faculty members in the field of educational sciences of Tehran state universities. In this research, the scientometric approach and analysis of social networks has been used. The statistical population of this research is the books published by the professors of the public universities of Tehran, which are indexed on the book house website. 643 books were examined using the available sample method. In this research, the patterns of co-authorship in published books were first investigated, and then, with a scientometric approach, the structure of the co-authorship network was studied using macro indicators, and micro indicators of degree centrality were used to check the performance of each member. became Examining the patterns of co-authorship among the professors showed that the highest rate of co-authorship was 36% with two authors, 16% with three authors, 5% with four authors, 7% with five authors and more. The share of single authorship in this book is reported to be 36%, and in other words, 64% of the books are collaboratively published. The co-authoring network of books by faculty members in the field of educational sciences consists of 106 nodes and 100 links. Also, the examination of the macro indicators of the social network of co-authorship in the studied society shows that this structure is a discrete network with very few relationships between different nodes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • faculty members
  • field of educational sciences
  • social network
  • co-authorship

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 24 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 23 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 26 تیر 1403