مرور نظام‌‌مند موانع استراتژی اقدام‌پژوهی برای توسعه حرفه‌‌ای معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

10.22091/jrim.2024.11103.1089

چکیده

توسعة حرفه‌‌ا‌‌ی معلمان از طریق استراتژی اقدام‌پژوهی موضوعی مهم در همة محیط‌‌های کاری برای رویارویی موثر با پیچیدگی‌های جامعة مدرن است. این پدیده دربارة آموزش نیز صدق می‌‌کند. این مطالعه با هدف مرور نظام‌‌مند و مطالعة کیفی موانع اقدام‌پژوهی(کنش پژوهی) و ارائة الگویی برای آن انجام شد. در این مطالعه، از روش کیفی و فراترکیب با هدف کاربردی استفاده شده است. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب، تحلیل نظام‌‌مند و جامعی از اسناد مختلف پایگاه‌های اطلاعاتی و ارجاعات مرتبط بین سال‌‌های ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲ صورت گرفت. برای تجزیه‌و‌تحلیل یافته‌‌های کیفی70 سند،  از تحلیل تم  استفاده گردید. برای تامین اعتبار پژوهش از مثلث سازی  داده‌‌ای،  روش‌‌شناسی و  محیطی استفاده گردید. نتایج نشان می‌‌دهد که اقدام‌پژوهی ابزار ارزشمندی برای معلمان است تا فرایند آموزش و یادگیری را ارتقا، دانش آموزشی و تربیتی را بهبود، و به‌صورت مثبت بر یادگیری فراگیران اثر بگذارند. علاوه‌بر این، معلمان مشکلاتی را در اجرای اقدام‌پژوهی به صورت آکادمیک و غیرآکادمیک تجربه می‌‌کنند. موانع آکادمیک شامل موانع شناسایی و تشخیصی (نظری و تئوریک، روش‌‌شناسی، نگرشی و انگیزشی)، موانع اجرایی (مدیریتی، مالی، آموزشی، مشارکتی، اخلاق حرفه‌‌ای، فناورانه و خلاقانه، محیطی و حمایتی، نیروی انسانی متخصص و کارآمد) و موانع ارزشیابی (ساختار ارزیابی و داوری نامشخص، ضعف اطلاع رسانی و موانع مرتبط با کاربست نتایج) و موانع غیرآکادمیک نیز به صورت موانع فردی (شناختی، عاطفی و فراشناختی)، موانع سازمانی (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) و موانع فراسازمانی (فرهنگی، سیاست‌گذاری و نظام آموزشی) می‌‌باشند. معلمان دانش و مهارت لازم برای انجام اقدام‌پژوهی را ندارند. همچنین، از حمایت‌‌ها و منابع لازم برای این فعالیت برخوردار نیستند. حجم کار و بار اضافی بر دوش معلم، اضطراب نوشتن، کمبود زمان و دانش ناکافی روش‌شناسی پژوهش، موانع عمده در اجرای استراتژی اقدام‌پژوهی برای توسعة حرفه‌‌ای معلمان هستند. در نهایت، دسته بندی از موانع استراتژی اقدام‌پژوهی به صورت الگوی مفهومی انجام پذیرفت. اقدام‌پژوهی به‌عنوان یک روش‌‌شناسی، ابزار ارزشمندی برای پاسخ‌گویی به نیازهای رو‌به‌رشد دانش‌های عملی؛ پلی میان شکاف پژوهش دانشگاهی و کاربردهای روزمره و همچنین استراتژی برای مشارکت در رقابت‌های جهانی عمل می‌‌کند.

تازه های تحقیق

پژوهش حاضر با هدف مرور نظام‌‌مند موانع استراتژی اقدام‌پژوهی برای توسعة حرفه‌‌ای معلمان و دسته‌‌بندی آنها؛ به همراه پیشنهادهای اجرایی انجام شد. معلمان دانش و مهارت لازم برای انجام اقدام‌پژوهی را ندارند. همچنین، از حمایت‌‌ها و منابع لازم برای این فعالیت برخوردار نیستند. حجم کار و بار اضافی بر دوش معلم، اضطراب نوشتن، کمبود زمان و دانش ناکافی روش‌شناسی پژوهش، موانع عمده در اجرای استراتژی اقدام‌پژوهی برای توسعة حرفه‌‌ای معلمان هستند. 

موانع شناسایی‌شده در دو گروه موانع آکادمیک و غیرآکادمیک استراتژی اقدام‌پژوهی برای توسعه حرفه‌‌ای معلمان قرار گرفتند.

موانع آکادمیک شامل موانع شناسایی و تشخیصی (نظری و تئوریک، روش‌‌شناسی، نگرشی و انگیزشی)، موانع اجرایی (مدیریتی، مالی، آموزشی، مشارکتی، اخلاق حرفه‌‌ای، فناورانه و خلاقانه، محیطی و حمایتی، نیروی انسانی متخصص و کارآمد) و موانع ارزشیابی (ساختار ارزیابی و داوری نامشخص، ضعف اطلاع رسانی و موانع مرتبط با کاربست نتایج) و موانع غیرآکادمیک نیز به صورت موانع فردی (شناختی، عاطفی و فراشناختی)، موانع سازمانی (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) و موانع فراسازمانی (فرهنگی، سیاست‌گذاری و نظام آموزشی) می‌‌باشند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Systematic Review of Action Research Strategy Barriers for the Teachers' Professional Development

نویسنده [English]

  • Alireza Nasiri Firuz
Ph.D. in Higher Education Administration, Department of Educational Administration, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Teachers' professional development through action research strategy is an important issue in all workplaces for encountering with complexities of modern society. This phenomenon is also true about education. This study was done with the purpose of qualitative study and systematic review of action research barriers and developing a model for it. In this study, qualitative and meta-synthesis method with the purpose of application has been used. By using purposive sampling of desirable cases, a comprehensive systematic review of documents was undertaken from different database researches and related citations between 2001 till 2023. Theme analysis was used to analyze the qualitative findings of 70 documents. Data, methodological and peripheral triangulation were used to ensure the credibility of the research. The results reveal that action research is a valuable tool for teachers to improve teaching and learning process, to increase pedagogical and instructional knowledge, and to positively impact students’ learning. Furthermore, teachers experiment difficulties in conducting action research as academic and nonacademic barriers. Academic barriers include identification and detection barriers(theoretical, methodical, attitudinal and motivational), executive barriers(managerial, financial, educational, collaborative, professional ethics, technological and creative, environmental and supportive, efficient and expert human resource)  and evaluation barriers(vague evaluation construction and judgement, weakness in noticing information, and barriers related to using results); and nonacademic barriers including individual barriers(cognitive, affective and meta-cognitive), organizational barriers( software and hardware) and extra-organizational barriers(cultural, policy making and educational system). Teachers have problems in doing action research. They don't have sufficient knowledge and skill for doing action research. Also, they don't have necessary resources and support. Additional workload and burden in the part of the teacher, writing anxiety, lack of time, and inadequate knowledge of research methodology are major barriers of teachers in conducting of action research strategy for teachers' professional development. At final, a categorization from barriers of research strategy as a conceptual model was done. Action research as a methodology acts a valuable tool for responding to growing needs of practical knowledge; a bridge between university research gaps and everyday applications; and also a strategy for participation in world competitions

کلیدواژه‌ها [English]

  • action research
  • professional development
  • systematic review
  • barriers
آهنچیان، محمدرضا و محمدآقایی، مهدی. (۱۴۰۱). اقدام‌پژوهی(از طراحی تا ارزیابی). چاپ پنجم. تهران، رشد.
ابراهیمی قوام، صغری و پور موسی، مرتضی. (۱۳۸۹). تحقیقات آموزشی: چالش‌‌ها و موانع؛ پژوهش نامه آموزشی،(12). 64-59.
ابیلی، خدایار؛ حاج خزیمه، مجتبی؛ پورکریمی، جواد و حاتمی، محمدرضا. (۱۳۹۹). شناسایی مؤلفه‌‌های توسعه حرفه‌‌ای مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی. علوم دریایی،(2). 18-۱.
ادیب منش، مرزبان؛ همتی، علی و نامداری، مهدی. (۱۴۰۲). آسیب شناسی وضعیت موجود معلم پژوهنده(پژوهش در عمل) و ارائه راهکارهایی جهت تقویت و گسترش آن در نظام آموزش و پرورش. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2(۴۷). ۱۳۰ – ۱۱۳.
بازرگان، عباس. (۱۳۸۳). «اقدام‌پژوهی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت». تعلیم و تربیت، (۳۵ و ۳۶). ۵۲ – ۴۱.
باقری صمغ آبادی، حسن؛ قربان جهرمی، رضا؛ بختیاری، ابوالفضل و حسین نژاد، محمد حسین. (۱۴۰۱). واکاوی روش کنش پژوهی در دانشگاه فرهنگیان. رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 16(4)، ۳۹۶ – ۳۷۷.
بدخشان ، عصمت. (۱۳۸۴). بررسی نقاط ضعف کلاس های اقدام‌پژوهی و ارایه راهکارهای استفاده مطلوب از این کلاس‌‌ها. مدارس کارآمد، (42). ۶۲ ۴۲.
بختیاری، ابوالفضل. (۱۳۸۶). اقدام‌پژوهی و برنامه درسی غیر متمرکز. پژوهشنامه آموزشی، (25). معلم پژوهنده، مرداد ماه، ۶۳-۶۰.
پویا، علیرضا و اخروی، امیرحسین. (۱۳۸۸). راهبرد کیفی پژوهش عملی. مفهوم، پارادایم، نوع شناسی و مباحث تکمیلی. کتاب ۸۰. 80-96.
تمسکی، محمدرضا. (۱۳۸۳). شناسا یی قوت‌‌ها ، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای معلم پژوهنده؛ معلم پژوهنده؛ (16). 18-23.
جعفری احمد آبادی، حسن. (۱۳۸۹). مطالعه بنیادهای فلسفی روش تحقیق اقدام‌پژوهی(معلم پژوهنده). پایان نامه کارشناسی ارشد پیام نور تهران.
جوانک لیاولی، ماندانا؛ ابیلی، خدایار؛ پورکریمی، جواد؛ سلطانی عربشاهی، کامران. (۱۳۸۶). ارائه الگوی توسعه حرفه‌‌‌‌ای مدیران گرو ههای آموزش بالینی: مورد دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی شهر تهران. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،۱۰(۳)- ۲۱۸ ۲۰۳.
جویباری، لیلا. (۱۳۹۹). اقدام‌پژوهی. گزارش یک کارگاه آموزشی برای اقدام پژوهان. پژوهش، جلد ۱۲، ۳۱-۲۴.
چایچی، پریچهر و همکاران. (۱۳۸۵). ارزیابی میزان تحقق اهداف برنامه معلم پژوهنده، تعلیم و تربیت،(85). 107-123.
حسن زاده، رمضان. (۱۳۸۵). بررسی موانع و عوامل کاربست یافته‌‌های پژوهشی توسط دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی، تعلیم و تربیت، سال بیستم،(4). 39-68 .
حمیدی، کامران. (۱۳۹۵). بررسی موانع اقدام‌پژوهی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه دوره دوم شهرستان سرباز. پایان نامه ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.
دلاور، علی. (۱۳۸۳).  روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران. انتشارات نشر ویرایش.
رزم طلب، تاصر و قاسمی خلیفه لو، ابراهیم. (۱۳۹۱). شناسایی موانع و محدودیت‌‌های اقدام‌پژوهی از دیدگاه معلمان پژوهنده شهرستان سرعین. مطالعات، (42). ۳۱-۱۴.
رحیمی، زینب. (۱۳۹۵). بررسی مشکلات اجرای طرح معلم پژوهنده. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده شهید چمران اهواز.
رضایی کمال آباد، امیرحسین(۱۳۸۴). بررسی موانع و چشم اندازهای اقدام پژوهی در آموزش وپرورش شهر اصفهان«؛ قابل دسترس در http://thesis.ui.ac.ir/abstracts/edu/thirteen232.htm:
رئوف، علی و مجسن پور، بهرام. (۱۳۷۷). پژوهش در آموزش«مجموعه مقاله ها». واحد انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش، تهران.
رومیانی، یارالله؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم و نصر اصفهانی، احمدرضا. (۱۳۸۵). موانع سازمانی و آموزشی مربوط به فعالیت‌‌های پژوهشی دبیران آموزش و پرورش. علوم تربیتی و روان شناسی، ۷۴ ۵۹.
ساعدی نسب، زینب. (۱۳۹۸). شناسایی و تحلیل عوامل امتناع و شرایط امکان پژوهی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
ساکی، رضا. (۱۳۸۸). سواد پژوهشی معلم، راهنمایی برای ژرف اندیشی درباره یاددهی - یادگیری. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
سرشتی، منیژه و همکاران. (۱۳۸۹).  بررسی موانع انجام پژوهش از دیدگاه پرستاران و ماماهای شاغل در بیمارستان های شهرکرد در سال ۱۳۸۴ – ۱۳۸۳. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛ 15(2). 7-13.
شمخانی، اژدر. (۱۳۸۸).  بررسی عوامل مؤثر بر اقدا م پژوهی معلمان مقاطع ابتدایی و راهنمایی دولتی منطقه فامنین در سال تحصیلی ۱۳۸۷- ۱۳۸۶، پایان نامه کارشناسی ارشد؛ تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
شهروی، مهری. (۱۳۹۷). بررسی موانع پیاده سازس طرح معلم پژوهنده در آموزش و پرورش و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن.(مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهرستان قدس). پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علم و فرهنگ.
صافی، احمد. (۱۳۸۰). اهمیت پژوهش در آموزش و پرورش ، تلاش، چالش‌‌ها و سیاست‌‌های آینده. پژوهشنامه آموزشی، 11.     
صافی، احمد. (۱۳۸۲). برنامه معلم پژوهنده در آموزش و پرورش. تعلیم و تربیت، ( ۳۳ و ۳۴).
فیاض، ایراندخت؛ همایونفرد، آنیتا؛ سجادی، سید مهدی و ساکی، رضا. (۱۳۹۸). نمودشناسی تفسیر افق‌‌ها، تنگناها و راهکارهای برنامه معلم پژوهنده به مثابه اقدام‌پژوهی بر پژوهشگری معلمان. روانشناسی تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی، (54). ۱۱۷-۹۱.
قمشی، فضل الله. (۱۳۹۱). بررسی عوامل بازدارنده موثر بر پژوهش های فرهنگیان. اسلام و پژوهش های تربیتی،(7). ۱۸۴ -۱۶۵.  
قاسمی پویا، اقبال. (۱۳۸۳). راهنمای معلمان پژوهنده؛ تهران: کاج.
عابدی، احمد؛ شوافی، علیرضا و جعفری هرندی، بتول. (۱۳۸۶). روش شناسی اقدام‌پژوهی و کاربرد آن در پژوهش‌‌های علوم رفتاری. حوزه و دانشگاه. روش‌‌شناسی علوم انسانی، 13(15). ۸۹-۷۱.
عبداللهی، بیژن و صفری، اکرم. (۱۳۹۴). بررسی موانع اساسی فراروی رشد حرفه‌‌ای معلمان، نوآوری‌‌های آموزشی، 15(58). سال پانزدهم، ۱۳۴-۹۹.
عبدی نیا و یاسین و اپروز، کمال. (۱۳۹۰). نقش اقدام‌پژوهی در رشد و توسعه حرفه‌‌ای معلمان. کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم و تربیت و روانشناسی.
کچوپی، محسن؛ زین آبادی، حسن رضا؛ آراسته، حمیدرضا و عباسیان، حسین. (۱۳۹۷). «انگیزش انتقال آموزش های ضمن خدمت اقدام‌پژوهی: آزمون یک الگو و ارزیابی وضع موجود در مدارس متوسطه شهرستان های استان تهران»، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده الزهرا(س). اندیشه های نوین تربیتی، 14(1). ۱۸۳ ۵۵.
کمالی، محمدباقر. (۱۳۸۵). «تحقیقات مشارکتی: رهیافت‌‌ها، تجربیات»، روستا و توسعه، ۹(4). ۲۵۷-۲۱۷.
کشت‌‌ورز کندازی، احسان و شکوهی، محمد جعفر. (۱۳۹۶). بررسی موانع اقدام‌پژوهی از دیدگاه معلمان پژوهنده دوره ابتدایی شهرستان مرودشت. توسعه حرفه ای معلم، 2(4). ۶۱ ۴۹.
گرجی پور، حسین؛ خاشعی، وحید؛ اسلامبولچی، علیرضا و اصغری صارم، علی. (۱۳۹۸). الگوی ارزشیابی فرایند خط مشی گذاری فرهنگی، با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت دولتی، دوره ۱۱(1). ۷۲ ۴۷.
گلمکانی، ملیحه؛ حسینقلی، رضوان؛ آهنچیان، نرگس و بنی اسد، شهین. (۱۴۰۰). تجارب زیسته معلمان از نحوه اجرای طرح‌‌های درس پژوهی و اقدام‌پژوهی در مدارس ابتدایی. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 7(12). ۲۶-۱.
گویا ، زهرا. (۱۳۸۳).  تاریخچه تحقیق عمل و کاربرد آن در آموزش . فصلنامه تعلیم و تربیت، تهران، ۳ و۴.
مددیان، مرضیه. (۱۳۹۷). بررسی موانع انجام اقدام‌پژوهی از دیدگاه معلمان منطقه انگوران. چهارمین کنفرانس ملی توانمند سازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات مدیریت، جلد اول، ۴۴-۳۰.
مرادی، سجاد. (۱۳۹۵). اقدام‌پژوهی. دایره المعارف تعلیم و تربیت فنی. پژوهشکده دانشنامه نگاری.
مدنی، سید هادی؛ محمدی پویا، سهراب؛ سیدی نظرلو، سید طاهر و عظیمی آقیلاغ، احد. (۱۴۰۱). واکاوی چالشـها و موانع اصلی بازدارنده پژوهندگی معلمان در آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی؛ مطالعه پدیدار شناسی، مطالعات آموزش و یادگیری، 14(2). ۸۳، ۲۸ ۱.
میرشفیعی لنگری، سید تیمور. (۱۳۸۵). اقدام‌پژوهی در آموزش و پرورش و موانع و مشکلات اجرایی آن. قابل دسترس در: http://stml.blogfa.com/post-8.aspx
محمد لو، مریم؛ محمدلو، اکرم و احمدی، سعید. (۱۴۰۲). شناسایی موانع گرایش معلمان ابتدایی به پژوهش و ارائه راهکارهای بهبود آن. پژوهش در روش های آموزش، ۱(1). ۴۶ ۲۳.
محمدی فرید، مریم. (۱۳۹۰). بررسی عوامل انگیزاننده معلمان به انجام پژوهش از دیدگاه رابطین پژوهشی پژوهشگران آموزش و پرورش. پایان نامه کارشناسی ارشد.
نامداری پژمان، مهدی؛ قنبری، سیروس و محمودی، حشمت الله. (۱۳۹۰). شناسایی موانع اجرای برنامه معلم پژوهنده از دید معلمان و کارشناسان: مورد مطالعه استان همدان. پژوهش های آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد، 20(3). ۲۱۶ ۱۹۵.
نجفی هزار جریبی، حبیب‌‌الله و قلی زاده، محمد. (۱۳۹۰) شناسایی عوامل درون سازمانی مشارکت معلمان در طرح اقدام‌ پژوهی. تربیت، (4). ۹۶ ۸۹.
نمازی فرد، طاهره. (۱۳۹۴). فهم آسیب‌‌های مربوط به اقدام‌پژوهی معلمان و عوامل بازدارنده آنها از پژوهش. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
ویسانی، یوسف و دل پیشه، علی. (۱۳۸۹). بررسی موانع و مشکلات پژوهشی در حوزه علوم پزشکی ایران از دیدگاه اعضای هیات علمی، کارشناسان پژوهشی و دانشجویان(مرور سیستماتیک). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۵-۱۳.
Abdinia, Y., & Aprooz, K. (2019). The role of action research in the professional growth and development of teachers. The National Conference of New World Achievements in Education and Psychology. [In Persian]
Abdollahi, B., & Safari, A. (2019). Investigating the main obstacles to teachers' professional development, Educational Innovation, 15(58), 134-99. [In Persian]
Abedi, A., Shoafi, A., & Jafari Harandi, B. (2008). Action research methodology and its application in behavioral science research. District and university quarterly. Methodology of Humanities, 13(15),71-89. [In Persian]
Abili, Kh., Haj Khuzeimah, M., Pourkarimi, J. and Hatami, M.(2019). Identifying the components of professional development of managers of educational groups of universities and higher education institutions. Scientific and Educational Quarterly of Marine Sciences, (2), 1-18.[In Persian]
Adib Manesh, M., Hemmati, A., & Namdari, M.(2022). Challenges of the current situation of the teacher researcher (research in practice) and providing solutions to strengthen and expand it in the education system. Research in curriculum planning. Second period, number 47 (consecutive). 113-130. [In Persian]
Ahanchian, M. R., & Mohammad Aghaei, M.(2021). Action research (from design to evaluation). Rosh Publications.[In Persian]
Albalawi, A.C. & Johnson, L.N.(2022). Action research skills among public school teachers: A cross cultural study. Research in education and science(IJRES), 8(2), 286-310.
Albrenica, J.T. and Cascolan, H.M.(2022). Impact of action research in education: experiences and challenges faced by teachers. Scientific and management research, 5(2),1-15.
Arnold, I. J. (2008). Course level and the relationship between research productivity and teaching effectiveness. Economic Education, 39(4), 307-321.
Badakhshan, E.(2004). Investigating the weaknesses of action research classes and providing solutions for optimal use of these classes. Effective schools,(42), 42-62. [In Persian]
Bakhtiari, A.(2008). Action research and decentralized curriculum. Educational research, (25) 60-63. [In Persian]
Bagheri Samghabadi, H., Ghorban Jahromi, R., Bakhtiari, A., & Hossein Nejad, M. H. (2022). Analyzing the action research method in Farhangian University. Educational Leadership and Management, Islamic Azad University, Garmsar Branch, 16(4), 377-396. [In Persian]
Bazargan, A.(2008). Action research and its application in education. Education, (35- 36), 41-52. [In Persian]
Barazan, N. H (2007). Action research pedagogy in a new cultural setting: The Syrian experience, retrieved from http://arj.sagepub.com/cgi/content/abstract/5 /3/307.
Bilgili, Y. (2005). The teachers' process of change through action research. The Florida State University.
Bohakovam, K.(2023). Barriers to and facilitators of research use in policy making. BMC Health Services Research,14, 38-55.
Brookmyer, J. (2007). Findings from a survey of the CRESS Teacher Research Program. Windows on our classroom12, 123-133.
Burns, A. (2005). Action research: An evolving paradigm?. Language teaching38(2), 57-74.
Burns, A. (2011). Action research in the field of second language teaching and learning. Handbook of research in second language teaching and learning, 2, 237-253.
Burns, D. (2014). Systemic action research: Changing system dynamics to support sustainable change. Action Research, 12(1), 3-18.
Chaichi, P. and et als. (2005). Evaluating the degree of achievement of the goals of the teacher-researcher program. Education and Training Quarterly,( 85),107 -133. [In Persian]
Chen, Y., Nixon, M. R., Gupta, A., & Hoshower, L. (2010). Research Productivity of Accounting Faculty: An Exploratory Study. Business Education, 3(2), 101-115.
Chevalier, J. M., & Buckles, D. J. (2019). Participatory action research: Theory and methods for engaged inquiry. Routledge.
Clark, J.S., Porath, S., Thiele, J., & Jobe, M.(2014). Action research. London. Routledge.
Coghlan, D. and Brydon-Miller, M.(2014). The SAGE encyclopedia of action research. Sage publications, Ltd.
Creswell, J.W.(2012). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Person Publications.
Dancy, B. L., Wilbur, J., Talashek, M., Bonner, G., & Barnes-Boyd, C. (2004). Community-based research: barriers to recruitment of African Americans. Nursing outlook52(5), 234-240.
Department of Education (2017). Action research. Retrieved from: google/15dTsf.
De Zeeuw, G. (2003). Helping others: Projects or research? Community and Applied Social Psychology, 13, 496–503.
Dean,L.B.(2006). Action research: A viable alternative for in-service teacher professional development. Quality in Education: Teaching and Leadership in Challenging Times, 127-155.
Delavar, A.(2013). Research method in psychology and educational sciences. Nashre- virayesh.. [In Persian]
Destar, J.M.; and Marco, C.(2022). Teachers as researchers: Skills and challenges in action research  making. Theory and Application in Elementary and Secondary Education, 4(2), 95-104. 
Dick, B.(2002). Postulate programs using action research; Retrieved from: www.scu.edu:au/schools/gem/ar/arp/ppar.html.
Dick, B. (2006). Action research literature 2004-2006:  Themes and trends. Action research, 4(4), 438-458.
Dube, B.(2017). Challenges of using action research as a teaching and learning strategy. [Unpublished Doctoral Thesis, University of Venda].
Ebrahimi Qavam, S., & Pour Moussa, M.(2009). Educational research: challenges and obstacles; Educational Research, (12), 64-59.[In Persian]
Edwards-Groves, C., & Kemmis, S.(2016). Pedagogy, Education and Praxis: understanding new forms of inter-subjectivity through action research and practice theory. Educational Action Research, 24(1), 77-96.
Efron, S. E., & Ravid, R. (2013). Action research in education: A practical guide. Guilford Press.
Gorjipour, H., Khashai, V., Islambolchi, A., & Asghari Sarem, A. (2018). Evaluation model of cultural policy making process, with the approach of qualitative study of cultural documents of the Islamic Republic of Iran. Public Administration, 11(1), 47-72. [In Persian]
Fayyaz, I., Homayunfard, A., Sajjadi, S. M. & Saki, R. (2018). Phenomenological interpretation of the horizons, bottlenecks and solutions of the teacher-researcher program as an action research on teachers' research. Educational Psychology,(54), 91-117. [In Persian]
Ghasemi Pouya, I. (2013). Guide for research teachers.Kaj. [In Persian]
Golmakani, M., Hossein Qoli, R., Ahanchian, N., & Bani Asad, S. (1400). Lived experiences of teachers on how to implement lesson research and action research plans in elementary schools. Theory and Practice in Teacher Education, 7(12), 26-1. [In Persian]
Gouya, Z.(2013). The history of action research and its application in education. Education,(3-4). [In Persian]
Hamidi, K.(2015). Investigating the obstacles of action research from the point of view of secondary school teachers of Sarbaz city. Master's thesis of Islamic Azad University, Anar branch. [In Persian]
Hassanzadeh, R.(2006). Examining obstacles and factors in the application of research findings by universities and executive bodies, Education and Training, 20th year, vol. )4(, 39-68. [In Persian]
Hemsley‐Brown, J., & Oplatka, I. (2005). Bridging the research‐practice gap: barriers and facilitators to research use among school principals from England and Israel. International Journal of Public Sector Management18(5), 424-446.
Hine, G.S.C.(2013). The importance of action research in teacher education programs. Issues in educational research, 23(2), 151-163.
Hopkins, D. (2002). A Teacher's Guide to Classroom Research (3rd ed.). Buckingham
Inanc, O. & Tuncer, O. (2011). The effect of academic inbreeding on scientific effectiveness. Scientometrics, 88(3), 885-898.
Jafari Ahmadabadi, H.(2009). Studying the philosophical foundations of the action research method (teacher researcher) [Master's thesis, Payam Noor University]. [In Persian]
Jaipal, K., & Figg, C. (2011). Collaborative action research approaches promoting professional development for elementary school teachers. Educational action research19(1), 59-72.
Javanak Liavali, M., Abili, K., Pourkrimi, J., & Soltani Arabshahi, K. (2006). Presenting the model of professional development of managers of clinical education groups: the case of Tehran State Universities of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences 10(3)-218-203. [In Persian]
Joybari, L.(2019). Action research Report of a training workshop for action researchers. Scientific Research. 12, 24-31. [In Persian]
Kachooei, M., Zein Abadi, H.R., Arasteh, H. & Abbasian, H. (2017). Motivation of the transfer of in-service trainings of action research: testing a model and evaluating the current situation in secondary schools of the cities of Tehran province. Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 14(1), 55-83. [In Persian]
Kamali, M.B. (2015). "Participatory research: approaches, experiences", Village and Development, 9(4), 217-257. [In Persian]
Kesht-varz Kendazi, E., & Shokouhi, M. J.(2016). Investigating the barriers to action research from the perspective of primary school teacher researchers in Marvdasht city. Teacher's Professional Development Quarterly 2(4), 61-49. [In Persian]
Kiley, M., & Mullins, G. (2005). Supervisors' conceptions of research: What are they? Educational Research, 49(3), 245-262.3.
Kusure, L. P., Mutanda, L., Mawere, D., & Dhliwayo, L.(2006). Factors influencing research productivity among lectures in teachers' colleges in Zimbabwe. Education, Science and Technology, 1(2), 47-60.
Langer, Y., Bubeck, J., & Schaffe, Th.(2023). Barriers to the use of action research in information systems. A literature review. AMCIVS conference website.
Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of social issues, 2(4), 34-46.
Li, X., Yang, Y., Chu, S.K.W., Zainuddin, Z., & Zhang. (2022). Applying synchronous teaching and learning for flexible learning in higher education: an action research study at a university in Hong Kong, Education, 42(2), 211-227.
Lincoln, Y. S. & E. Guba(1985).  Naturalistic enquiry. Beverley Hills, CA: Sage.
Lufungulo, E. S., Mambwe, R., & Kalinde, B. (2021). The meaning and role of action research in education. Multidisciplinary Journal of Language and Social Sciences Education (2664-083X, Online ISSN: Print ISSN: 2616-4736)4(2), 115-128.
Madadian, M. (2017). Examining the barriers to conducting action research from the point of view of Angoran district teachers. The Fourth National Conference of Community Empowerment in the Field of Humanities and Management Studies, 1, 30-44. [In Persian]
Madani, S. H.; Mohammadi Poya, S.; Sidi Nazarlou, S. T. and Azimi Aqilagh, A. (1401). Analyzing the main challenges and obstacles preventing teachers' research in education in East Azarbaijan Province; Study of Phenomenology, Education and Learning Studies, 14(2), 1-28. [In Persian]
Mapa, D. S. (2017). Research culture in the Philippines.  Presented during the National Academy of Science and Technology, Philippines (NAST PHIL).
Mayers, K. (1996). School Improvement in Practice. Falmer press.
Mertler, C. A. (2016). Action research: Improving schools and empowering educators. Sage Publications.
Mertler, C. A. (2019). The Wiley handbook of action research in education. Wiki Blackwell.
Miller, M.B., Greenweed, D., & Maguore, P.(2003). Why action research. Action Research,1(1); 9-28. SAGE Publication.
Mirshafie Langari, S.T.(2005). Action research in education and its implementation obstacles and problems. Available at: http://stml.blogfa.com/post-8.aspx. [In Persian]
Mohammadi Farid, M. (2019). Examining the motivating factors of teachers to conduct research from the point of view of research liaisons of education researchers [Master's thesis]. [In Persian]
Mohammad Lu, M.; Mohammadlou, A. and Ahmadi, S.(2023). Identifying the obstacles of primary teachers' orientation to research and providing ways to improve it. Research in Education Methods, 1(1), 23-46. [In Persian]
Moradi, S. (2015). Action research Encyclopedia of technical education. Encyclopedia Research Institute. [In Persian]
Nagibova, G. (2019). Professional development: The challenges of action research implementation in Kazakhstan. International Academy Journal Web of Scholar, 2(9 (39)), 17-24.
Najafi Hezar Jaribi, H., & Qolizadeh, M.(2019) Identifying the intra-organizational factors of teachers' participation in the action research project. Tarbiat Education, (4), 89-96. [In Persian]
Namazi Fard, T.(2014). Understanding the harms related to teachers' action research and the factors preventing them from doing research [Master thesis, Shiraz University]. [In Persian]
Namdari Pejman, M., Ghanbari, C., & Mahmoudi, H.(2019). Identifying obstacles to the implementation of the teacher-researcher program from the point of view of teachers and experts: the case study of Hamadan province. Teaching and Learning Researches of Shahed University, 20(3). 195-216. [In Persian]
Nolen, A. L., & Putten, J. V. (2007). Action research in education: Addressing gaps in ethical principles and practices. Educational Researcher, 36(7), 401-407.
Othman, N and Yee, C.S.(2016). The challenges of action research implementation in Malaysia schools. Social Science and Humanities, 24(1); 43-52.
Patton, M.Q.(2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (Fourth ed.). Thousand Oaks, California: SAGE publications, Inc. 
Pouya, A., & Okhravi, A.(2008). Qualitative strategy of practical research. Concept, paradigm, typology and supplementary topics. Book 80 Quarterly. 80-96. [In Persian]
Qomshi, F.(2011). Investigating the effective inhibiting factors on the researches of educators. Islam and educational research, (7), 165-184. [In Persian]
Rahimi, Z.(2015). Examining the problems of implementing the research teacher project [Master's thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz]. [In Persian]
Rauf, A. and Mohsenpour, B.(1998). Research in Education "Collection of Articles. Ministry of Education Research Institute Publishing Unit. [In Persian]
Razmtalab, N., & Ghasemi Khalife Lo, E. (2011). Identifying obstacles and limitations of action research from the perspective of teacher researchers in Sarein city. Studies, (42), 14-31. [In Persian]
Reason, p. S., Bradbury, H. (2001). Handbook of Action Research: participative Inquiry practice. SAGE publication.
Rezaei Kamal Abad, A.H.(2004). Investigating the barriers and prospects of action research in the education of Isfahan. Available at http://thesis.ui.ac.ir/abstracts/edu/thirteen232. [In Persian]
Rosenthal, W. A., & Khalil, D. D. (2010). Exploring the challenges of implementing participatory action research in the context of HIV and poverty. Curationis33(2), 69-78.
Rumiani, Y., Mirshah Jafari, S. E., & Nasr Esfahani, A.R.(2008). Organizational and educational obstacles related to the research activities of education teachers. Educational Sciences and Psychology, 59-74. [In Persian]
Saeb, F.S.A., Nejadansari, D., & Moinzadeh, A.C.(2021). The impact of action research on teacher professional development perspectives from Iranian EFL teachers. Teaching English language, 15(2), 265-297.
Saedi Nasab, Z.(2018). Identification and analysis of refusal factors and conditions for the possibility of research among primary school teachers in Tehran [Master’s thesis, Allameh Tabatabai University]. [In Persian]
Safi, A.(2008). The importance of research in education, efforts, challenges and future policies. Educational Research Paper, (11). [In Persian]
Safi, A.(2012). Research teacher program in education. Education, No. 33 and 34. [In Persian]
Saki, R.(2008). Teacher research literacy, a guide for thinking deeply about teaching-learning. Education Research Institute. [In Persian]
Salazar-Clemena, R. M. (2006). Higher education research in the Philippines: Policies, practices, and problems. In Higher Education, Research, and Knowledge in the Asia Pacific Region (pp. 185-200). Palgrave Macmillan US.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. Springer Publishing Company.
Segal, S.U.(2009). Action research in mathematics education, a study of a master's program for teachers [Doctoral  thesis, Montana State University].
Sereshti, M. and et als. (2009). Examining the obstacles to conducting research from the point of view of nurses and midwives working in Shahrekord hospitals in 2004-2005. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences, 15(2), 7-13. [In Persian]
Shahravi, M.(2017). Examining the obstacles to the implementation of the teacher-researcher plan in education and providing solutions for its improvement [Master's thesis, The University of Science and Culture]. [In Persian]
Shamkhani, A.(2008). Investigating the effective factors on the research actions of elementary school teachers and government guidance in Famenin region in the academic year of 2007-2008 [Master's thesis, Shahid Beheshti University]. [In Persian]
Simonsen, J.(2013). A concern for engaged scholarship. The challenges for action research projects. Scandinavian Journal of Information Systems, 21(1), 124-141. 
Slutsky , R ., & Christenson, M . (2005). Teacher tales of action research: Trials and Triumphs. Leadership in learning, (11), 17-35.
Tamasokki, M. R.(2008). Identifying the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the teacher researcher. Special Letter of The Teacher Researcher,(16), 18-23. [In Persian]
Taylor, P. C., & Medina, M. N. D. (2013). Educational research paradigms: From positivism to multi-paradigmatic. Meaning-Centered Education, 1(2), 1-13.
Tindowen, D. J., Guzman, J., & Macanang, D. (2019). Teachers’ conception and difficulties in doing action research. Universal Journal of Educational Research7(8), 1787-1794.
Tingabngab, V., & Binayao, B. (2023). Challenges faced by the public elementary school teachers in conducting action research. Teacher Education and Curriculum Studies8(1), 14-22.
Tomal, D.R.(2003). Action research for educators. The scarecrow press, Inc.
Ulla, M. B. (2018). Benefits and challenges of doing research: Experiences from Philippine public school teachers. Issues in Educational Research, 28(3), 797-810.
Valli, L. and Hawley, W.D. (2002). Designing and Implementing School-based Professional Development. OECD.
Velansco, J.D. (2023). Challenges and difficulties encountered by teachers in the conducting of action research writing. Department of education. Republic of Phillipines.
Vinluan, L. R. (2011). Research productivity in education  and psychology in the Philippines and comparison with ASEAN countries. Scientometrics, 91(1), 277-294.
Visani, Y., & Del Pisheh, A.(2009). Investigating obstacles and research problems in Iran's medical sciences from the perspective of faculty members, research experts and students (systematic review). Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences,13-25. [In Persian]
Weiler, J. (2007). Who gets it? Engaging in action research in Zimbabwe. Action Research5(2), 139-159.
Ynalvez, M.A. & Shrum, W.M. (2011). Professional networks, scientific collaboration, and publication productivity in resource-constrained research institutions in a developing country. Research Policy, 40, 204-216.
Zajic J.O; Mamutore, A. and Maksimouc, J.(2021). The role of action research in teachers' professional development. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 9(3), 301-317. 
Zeichner, K. (2001) ‘Educational Action Research’, in P. Reason and H. Bradbury(eds.), Handbook of Action Research: Participative Enquiry and Practice. London: Sage.                      
Zuber‐Skerritt, O., & Perry, C. (2002). Action research within organisations and university thesis writing. The learning organization9(4), 171-179.