اثربخشی ذهن آگاهی کودک محور بر انزوای اجتماعی و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی و اموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران،ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران

3 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران.

10.22091/jrim.2025.10946.1083

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ذهن آگاهی کودک محور بر انزوای اجتماعی و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه بود. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل کلیۀ دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی با اختلال یادگیری ویژه مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری در منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1402 بود که به روش نمونه گیری تصادفی، یک مرکز (مرکز اختلال یادگیری کیان بهنود) انتخاب و 30 نفر از دانش‌آموزان مراجعه کننده به این مرکز به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جاگماری شدند. گروه آزمایش تحت آموزش ذهن آگاهی کودک محور در 10 جلسه (هفته ای دو جلسه یک ساعته) قرار گرفت و به گروه کنترل آموزشی داده نشد. ابزارهای این پژوهش شامل، پرسشنامه انزوای اجتماعی راسل، پیلوا وکورتونا (1980) و پرسشنامه تنظیم هیجان کودکان و نوجوانان گراس و جان (2004) بود. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و نرم افزار 27 -SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد ذهن آگاهی ویژه کودکان، بر انزوای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری تأثیر دارد و میزان تأثیر 39/0 بود. همچنین ذهن آگاهی ویژه کودکان بر تنظیم هیجان تأثیر گذار بود و میزان تأثیر 17/0 بود. با توجه به اثربخشی ذهن آگاهی ویژه کودکان، این پژوهش می‌تواند مورد توجه روانشناسان، معلمان و مشاوران قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Child-Centered Mindfulness on Social Isolation and Emotion Regulation of Children with Specific Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • abolfazl rashidi ahmadabadi 1
  • reza zamzami 2
  • Khalil kakavandi 3
1 PhD.psych
2 MA. student in general psychology, Islamic Azad University, Saveh branch, Iran
3 PH.D Student of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education & Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was the effectiveness of child-centered mindfulness on social isolation and emotional regulation of children with specific learning disorder The statistical population in this research included all elementary school boys with specific learning disorder who referred to learning disabilities centers in District 5 of Tehran in the academic year of 2023. One center (Kian Behnoud Center for Learning Disorders) was selected by random sampling and 30 Some of the students referring to this center were selected as a sample and 15 people were randomly assigned to the experimental group and 15 people to the control group. The experimental group underwent child-centered mindfulness training in 10 sessions (two one-hour sessions per week) and the control group was not given training. The tools of this research included Russell, Peplau, and Cutrona Social Isolation Questionnaire (1980) and Gross and John Children's and Adolescents' Emotion Regulation Questionnaire (2004). Research data were analyzed using univariate analysis of covariance and SPSS-27 software. The findings showed that children's mindfulness has an effect on the social isolation of children with learning disorder and the effect rate was 0.39. Also, children's special mindfulness had an effect on emotion regulation and the effect rate was 0.17. Considering the effectiveness of mindfulness for children, this research can be of interest to psychologists, teachers and counselors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • child-centered mindfulness
  • social isolation
  • emotion regulation
  • specific learning disorder

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 09 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 16 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 بهمن 1403