اثربخشی روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی بر بهبود حل مساله و باورهای ضمنی هوش دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران.

2 استادیار، گروه علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران

3 استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران

4 استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22091/jrim.2025.11539.1118

چکیده

استفاده از شیوه‌های مناسب در جهت بهبود مهارت‌های شناختی دانش آموزان اهمیت فراوانی دارد؛ بر این اساس هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی بر بهبود حل مسأله و باورهای ضمنی هوش دانش آموزان بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان چابهار در سال تحصیلی 1402-1403 تشکیل داد که از بین آن ها تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای‌دهی شدند. پس از انجام پیش آزمون، روش تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای (یک بار در هفته) برای گروه آزمایش اجرا شد. همه شرکت کنندکان قبل و پس از آموزش براساس مقیاس نظریه های ضمنی هوش عبدالفتاح و ییتس (2010) و مقیاس مهارت‌های حل مساله هپنر و پترسن (1982) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون در همه مولفه‌های حل مساله و باورهای ضمنی وجود داشت (05/0p<) و آزمودنی‌های گروه آزمایش در مرحله پس آزمون از نظریه‌های افزایشی هوش، کنترل شخصی، اعتماد به حل مسائل و سبک گرایش بیشتر و از نظریه‌های ذاتی هوش کمتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of the Teaching method based on concept Map on Students' Implicit beliefs of Intelligence and Problem solving

نویسندگان [English]

  • Marzieh Delukian 1
  • Zobair Samimi 2
  • Esmaeil Qadri 3
  • Naser Mohammadi Ahmadabadi 4
1 Department of Educational Science, International University of Chabahar, Chabahar, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Educational Technology, Chabahar International University, Chabahar, Iran
3 Assistant Professor Department of Educational Technology, International University of chabahar, chabahar, Iran
4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

It is very important to use appropriate methods to improve students' cognitive skills; so, the aim of this research was to investigate the effectiveness of the teaching method based on concept map on students' implicit beliefs of intelligence and problem solving. The current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research was made up of all the sixth grade students of Chabahar city in the academic year of 2023-2024, of which 30 people were selected as the research sample using available sampling method and were randomly selected in Two experimental (15 people) and control (15 people) groups were placed. After the pre-test, the teaching method based on concept map was implemented for the experimental group in 8 sessions of 60 minutes (once a week). All participants were evaluated before and after the training based on the scale of implicit theories of intelligence by Abdul Fattah and Yates (2010) and the scale of problem solving skills by Heppner and Petersen (1982). Data were analyzed using descriptive statistics and multivariate covariance analysis in SPSS-27 software. The results of data analysis showed that there was a significant difference between the two experimental and control groups in the post-test stage in all the components of the implicit theories of intelligence as well as all the components of problem solving (p<0.05) and in the post-test stage, the subjects of the experimental group benefited from the increasing theories of intelligence, personal control,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Implicit beliefs of intelligence
  • Problem solving
  • teaching method based on conceptual map

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 04 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 21 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 21 دی 1403