نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
بر اساس یافتههای این پژوهش، آموزش فلسفه برای کودکان منجر به تفاوت معنیدار بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیر هویت اخلاقی به تفکیک خودتنظیمی هیجانی شده و خودتنظیمی هیجانی، نقش تعدیلکنندهای بر اثر آموزش فلسفه برایکودکان بر هویت اخلاقی ندارد. در برنامههای آموزش فلسفه، کودکان زمانی را صرف تفکر برای طرح پرسشهای خود و سپس بررسی آنها میکنند. در این حلقه تفکر، افراد گروه مرتباً با هم روبهرو میشوند، پرسشهایی که میپرسند بیشتر، پژوهشیتر و اندیشمندانهتر میشود؛ مباحثاتشان منظمتر، دقیقتر و همینطور خلاقتر میشود.
داستانهای مثنوی و منطقالطیر دارای مضامین و درونمایۀ فلسفی است که در پرورش بعد تخیلی و تفکری نقش بسزایی ایفا میکنند. این داستانها از سه دسته شاخصهای فلسفی، ادبی و تربیتی برخوردار بوده و دارای ویژگیهایی چون نثر روان، جذابیت، سؤالبرانگیز بودن، تقویت قدرت تخیل و تکلم و سازگاربودن با مسائل تربیتی میباشند که بهکارگیری آنها در این برنامه، نهتنها امکان شناخت افکار و احساسات دیگران را برای کودکان و نوجوانان فراهم میکند، بلکه امکان شناخت افکار، احساسات و آگاهی از هیجانات خود نیز برای آنها ایجاد میشود. افزایش مهارت شناخت خود در این کودکان و نوجوانان، اساس شناخت مهارتهای اخلاقی آنها نیز است و با اندیشیدن در مورد شناخت و ادراک از خود که متمرکز بر شماری از صفات اخلاقی مانند مهربانی، عدالت، بخشندگی و غیره است، سعی میکنند مطابق با ارزشهای فردی و اجتماعی رفتار کرده و حاضر به انجام رفتارهایی خلاف ارزشها نمیشوند، درستکاری را مانند یک رفتار خاص در عمق جان و روح خود ریشهدار میکنند، کارها و تکالیف خود را بدون هیچ دلیل منطقی به تأخیر نمیاندازند و همواره منظم هستند، در گفتار و اعمال خود نیز صادق خواهند بود و در نتیجه هویت اخلاقی این کودکان و نوجوانان نیز افزایش مییابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The purpose of this study was to examine the impact of philosophy education for children on moral identity, specifically in relation to emotional self-regulation. The research method used a semi-experimental design with a pre-test-post-test design and a control group. The study involved female first-year high school students in Khoy, and a sample size of 76 participants was selected through multi-stage cluster sampling. To ensure proper sample selection, a screening process was conducted using the emotional self-regulation questionnaire in five selected schools. From those schools, 36 participants with high emotional self-regulation scores and 36 with low scores were randomly selected. Among these, 19 participants with high emotional self-regulation and 19 with low self-regulation were assigned to the experimental group, while the control group consisted of 19 participants with high emotional self-regulation as well as 19 with low self-regulation.
The educational intervention for the experimental group included exposure to a series of Iranian stories with philosophical themes from Mevlana's Masnavi and Attar's Manteq-alTir. These sessions lasted for 15 hours, with each session lasting one hour.
In this study, two questionnaires were used: the emotional self-regulation questionnaire developed by Hoffman and Kashdan (2010) and the moral identity questionnaire developed by Aquino and Reed (2002). The data were analyzed using univariate and multivariate (factorial) covariance analysis.
The results indicated that philosophy education for children positively influenced moral identity and its components, independent of emotional self-regulation. However, the levels of emotional self-regulation (high and low) did not moderate the effects of philosophy education for children on moral identity and its components.
کلیدواژهها [English]