نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری استراتژیک و کارایی، اثربخشی و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی دخترانه، پسرانه و مختلط در استان همدان است. سؤالات اصلی این پژوهش، پاسخ و یافتهها به شرح ذیل است:
بین سبک رهبری استراتژیک و کارایی مدیران مدارس ابتدایی دخترانه، پسرانه و مختلط همدان چه رابطهای وجود دارد؟ رابطه مثبت بین سبک رهبری استراتژیک و کارایی وجود دارد، نتایج نشان میدهد که مدیران مدارس ابتدایی که از سبک رهبری استراتژیک استفاده میکنند، در مقایسه با مدیران مدارس ابتدایی که از این سبک استفاده نمیکنند، بهاحتمال زیاد به سطوح بالاتری از کارایی در سازمان خود دست مییابند. این امر به این دلیل است که رهبران استراتژیک میتوانند با ایجاد یک چشمانداز روشن، انگیزه بخشیدن به کارکنان و ایجاد هماهنگی در تلاشهای آنها، به سازمانها کمک کنند تا به اهداف خود دست یابند. در ضمن این یافته با یافته های شخصی نیایی (Shakhsi Niai, 2021) در پژوهشی با عنوان «آﻧﺎﻟﯿﺰ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و رﻫﺒﺮی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻮل ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﺎرﻣﻨﺪان» همسو وهمجهت است.
بین سبک رهبری استراتژیک و اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی دخترانه، پسرانه و مختلط همدان چه رابطهای وجود دارد؟ رابطه مثبت بین سبک رهبری استراتژیک و اثربخشی وجود دارد، این پژوهش نشان میدهد که اثربخشی میتواند پیشبینیکننده معنیداری برای سبک رهبری استراتژیک باشد. به این معنی که مدیران مدارس ابتدایی که به سطوح بالاتری از اثربخشی دست مییابند، بهاحتمال زیاد از سبک رهبری استراتژیک استفاده میکنند، که پژوهش پراسرتچارونسوک و نگانگ تانگ (Prasertcharoensuk & Tang, 2017) با عنوان« تأثیر عوامل رهبری استراتژیک مدیران بر اثربخشی مدرسه در دفتر آموزش ابتدایی منطقه3 ماها سراخم تایلند» این موضوع را تأیید میکند.
بین سبک رهبری استراتژیک و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی دخترانه، پسرانه و مختلط همدان چه رابطهای وجود دارد؟ رابطه ضعیف و غیرمعنیدار بین سبک رهبری استراتژیک و سرمایه اجتماعی وجود دارد، به عبارت دیگر این یافته نشان میدهد که بین سبک رهبری استراتژیک و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی دخترانه، پسرانه و مختلط استان همدان رابطه مستقیمی وجود ندارد. رهبران استراتژیک میتوانند با ایجاد انگیزه در کارکنان، هماهنگی تلاشهای آنها و ایجاد یک فرهنگسازمانی قوی، به سازمانها کمک کنند تا به اهداف خود دست یابند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between strategic leadership style, efficiency, effectiveness and social capital of elementary school principals in Hamadan, which was descriptive-correlative in terms of type and applied in terms of purpose. The research population consisted of principals of girls', boys' and mixed primary schools in Hamadan. The sample size was determined by GPower software, and 74 people were selected by simple random method. The research tools included four standard questionnaires of Lear's strategic leadership, organizational efficiency of Pin Priang and Singh Sai, organizational effectiveness of Parsons, and social capital of Nahapit and Ghoshal with reliability of 0.949, 0.922, 0.965, and 0.965, respectively. Statistical analysis of data was done through multiple regression test using SPSS 27 software. The findings showed that by using the simultaneous regression analysis method, a significant model was obtained (adjusted R square = 0.681, P < 0.05 and F = 53.024), this model justifies 68.1% of the variance, and the efficiency and effectiveness were significant predictors; But social capital variable was not a significant predictor. This research shows a positive relationship between the strategic leadership style and the efficiency and effectiveness of managers in Hamadan province. Social capital can also play an important role in facilitating cooperation and information sharing among school administrators.
کلیدواژهها [English]