بررسی رابطه بین سبک رهبری استراتژیک و کارایی و اثربخشی و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی استان همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

10.22091/jrim.2025.10951.1084

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین سبک رهبری استراتژیک با کارایی و اثربخشی سازمانی و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی همدان انجام شد که از نظر نوع، توصیفی - همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از مدیران مدارس ابتدایی دخترانه، پسرانه و مختلط استان همدان بود. حجم نمونه از طریق نرم‌افزار GPower، 74 نفر تعیین و اعضای نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چهار پرسش‌نامه استاندارد رهبری استراتژیک لیر، کارایی سازمانی پین‌پریانگ و سینگ‌سای، اثربخشی سازمانی پارسونز و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال به ترتیب با پایایی 949/0، 922/0، 965/0 و 965/0 بود. تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها از طریق آزمون رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS 27 انجام شد. یافته‌ها نشان داد با استفاده از روش تحلیل رگرسیون هم‌زمان، مدل معنی‌داری به دست آمد (681/0= مجذور R تنظیم شده و 0.05>P و 024/53=F) این مدل 1/68 درصد از واریانس را توجیه می‌کند و کارایی و اثربخشی پیش‌بینی کننده‌های معنی‌داری بودند؛ اما متغیر سرمایه اجتماعی، پیش‌بینی‌کنندۀ معنی‌داری نبود. این پژوهش نشان می‌دهد که رابطه مثبتی بین سبک رهبری استراتژیک و کارایی و اثربخشی مدیران استان همدان وجود دارد. سرمایه اجتماعی نیز می‌تواند نقش مهمی در تسهیل همکاری و اشتراک‌گذاری اطلاعات بین مدیران مدارس داشته باشد. لازم است تحقیقات بیشتری برای درک کامل رابطه بین سبک رهبری استراتژیک و سرمایه اجتماعی انجام شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between strategic leadership style and efficiency and effectiveness and social capital of elementary school principals in Hamadan province

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Khoshgoftar Moghadam
  • Peyman Ebrahimi
Department of Educational Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between strategic leadership style and efficiency and effectiveness and social capital of principals of elementary schools in Hamadan province, which was descriptive-correlative in terms of type and applied in terms of purpose. The statistical population of the research consisted of principals of girls', boys' and mixed primary schools in Hamadan. The sample size was determined by GPower software, 74 people and the sample members were selected by simple random method. The research tools included four standard questionnaires of Lear's strategic leadership, Pin Priang and Singh Sai's organizational efficiency, Parsons' organizational effectiveness and Nahapit and Ghoshal's social capital with reliability of 0.949, 0.922, 0.965 and 0.965, respectively. Statistical analysis of data was done through multiple regression test using SPSS 27 software. The findings showed that by using the simultaneous regression analysis method, a significant model was obtained (adjusted R square = 0.681, P < 0.05 and F = 53.024), this model justifies 68.1% of the variance, and the efficiency and Effectiveness were significant predictors; But social capital variable was not a significant predictor. This research shows that there is a positive relationship between the strategic leadership style and the efficiency and effectiveness of managers in Hamadan province. Social capital can also play an important role in facilitating cooperation and information sharing between school administrators. More research is needed to fully understand the relationship between strategic leadership style and social capital.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic leadership style
  • efficiency
  • effectiveness and social capital of school principals

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 10 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 14 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1403