اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر مبنای آموزه‌ای دینی بر اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اهمال‌کاری تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری الهیات و معارف اسلامی، گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدکازرون، فارس، ایران

2 استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اقلید،فارس، ایران

10.22091/jrim.2025.11671.1137

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌­های مثبت­‌اندیشی بر مبنای آموزه­‌های دینی بر اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش‌­آموزان دارای اهمال‌کاری تحصیلی انجام شد. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون- پس‌­آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش عبارت بود از تمامی دانش‌­آموزان پسر دارای اهمال‌کاری تحصیلی دورۀ متوسطه اول منطقه 6  شهر شیراز در سال تحصیلی 1403-1402. از میان جامعۀ آماری تعداد 30 دانش‌­آموزان پسر که براساس پرسش‌نامه اهمال‌کاری تحصیلی دارای اهمال‌کاری تحصیلی بالایی بودند به شیوۀ نمونه­‌گیری خوشه‌­ای چندمرحله‌­ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در دوگروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارش شدند. برنامۀ مداخلۀ مثبت­‌اندیشی بر مبنای آموزه­‌های دینی به گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه‌­ای آموزش داده شد. به­‌منظور جمع­‌آوری داده­‌های پژوهش، از پرسش‌نامه اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984)، پرسش‌نامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2005) و پرسش‌نامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره و چند‌متغیره تجزیه‌و‌تحلیل شد. نتایج تجزیه‌و‌تحلیل یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌­های مثبت‌اندیشی بر مبنای آموزه‌­های دینی بر افزایش اشتیاق تحصیلی و بهبود سازگاری تحصیلی دانش­‌آموزان پسر دارای اهمال‌کاری تحصیلی مؤثر است (۰۱/۰p<). آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر مبنای آموزه‌های دینی با رویکرد آموزشی مفید، در جهت افزایش اشتیاق تحصیلی و بهبود سازگاری تحصیلی دانش‌­آموزان دارای اهمال‌کاری تحصیلی، مؤثر است.

تازه های تحقیق

نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش مثبت‌­اندیشی بر مبنای آموزه­‌های دینی بر اشتیاق تحصیلی دانش­آموزان دارای اهمال‌کاری تحصیلی اثربخش است. به بیان دیگر نمرات دانش‌­آموزان گروه آزمایش در مقایسه با آزمودنی­‌های گروه کنترل در سطح معناداری بالاتر بود. بیان تجارب مثبت و دریافت بازخورد از سایر اعضا از قوی­ترین مراحل روش مثبت­نگر در شناخت توانایی‌­های قابل اتکاست که در افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان اثر دارد. در آموزش مهارت­های مثبت‌­نگر مثلاً  از نوجوانان خواسته می­شود که نقاط مثبت، موفقیت­‌ها و استعدادهای خود را ثبت کنند و به­‌نوعی خود را مورد بازبینی قرار دهند. وقتی که فرد نسبت به استعداد و موفقیت­های خودش آگاه می­شود، به سهولت تسلیم دیگران نمی­شود، به داشته­‌های خودش تکیه می­کند و اعتماد به نفس او افزایش می­ابد، ابتکار عمل به خرج می­دهد، لیاقت و قدرت به دست می­آورد، حس خودکم‌بینی او کاهش می یابد، اشتغال­های ذهنی منفی­اش کم می­شود و نسبت به خود حس خوبی پیدا می­‌کند؛ همچنین ممکن است در فعالیت­‌های بیشتری شرکت کند، با افراد بیشتری ارتباط برقرار کند، پس نگرش دیگران نسبت به او تغییر می­‌کند و با او بهتر رفتار می­کنند؛ در نتیجه احساس ارزشمندی، افزایش انگیزش، افزایش اعتماد‌به‌نفس، افزایش خلاقیت و ابتکار می­کند و این همان چیزی است که سبب افزایش اشتیاق دانش‌­آموزان هم در تحصیل و هم در همۀ زمینه‌­های زندگی می­شود. درادامه یافته­های دیگر پژوهش نشان داد که آموزش مهارت­های مثبت‌اندیشی بر مبنای آموزه‌­های دینی بر سازگاری تحصیلی دانش­آموزان دارای اهمال‌کاری تحصیلی اثربخش است. به بیان دیگر، نمرات سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اهمال‌کاری تحصیلی که آموزش مثبت‌­نگری بر منبای آموزه­‌های دینی را دریافت کرده بودند در مقایسه با دانش‌آموزان اهمال‌کار دیگری که این آموزش را دریافت نکرده بودند در سطح بالاتری بود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Teaching Positive Thinking Skills based on Religious Teachings on Academic Enthusiasm and Academic Adjustment of Students with Academic Procrastination

نویسندگان [English]

  • Hassan Golzar 1
  • Mohsen Zareie Jaliany 2
1 Ph.D. Student in Theology and Islamic Studies, Department of Theology and Islamic Studies, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Kazerun Branch, Fars, Iran
2 Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Euclid Branch, Fars, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to study the effectiveness of teaching positive thinking skills based on religious teachings on academic enthusiasm as well as the academic adjustment of students with academic procrastination. The method of this research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research consisted of all male students with academic procrastination in the first secondary school of district 6 of Shiraz city in the academic year of 2023-2024. Among the statistical population, 30 male students with high academic procrastination based on the academic procrastination questionnaire were selected by multistage cluster sampling and randomly assigned to the experimental (15 people) and control (15 people) groups. A positive thinking intervention program based on religious teachings was taught to the experimental group for 8 sessions of 60 minutes. To collect research data, Solomon and Roth Bloom's academic procrastination questionnaire (1984), Fredericks et al.'s academic enthusiasm questionnaire (2005), and Baker and Seriak’s academic adjustment questionnaire (1984) were used. The research data were analyzed using univariate and multivariate analyses of covariance. The results of the analysis of the research findings showed that teaching positive thinking skills based on religious teachings is effective in increasing academic enthusiasm and the improving academic adjustment of male students with academic procrastination (p<0.01). Thus, one of the useful educational approaches to increase academic enthusiasm and improve the academic adaptation of students with high academic procrastination is teaching positive thinking skills based on religious teachings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • positive thinking based on religious teachings
  • academic enthusiasm
  • academic compatibility
  • academic procrastination
آقاجانی، محمدجواد؛ حسین‌خانزاده، عباسعلی؛ اکبری، بهمن؛ میر‌ارض­گر، منیژه السادات. (1396). اثربخشی آموزش مثبت­نگری اسلامی بر احساس خشم و رضایت از زندگی مادران کودکان با نیازهای ویژه. مطالعات ناتوانی­های یادگیری، 7، 25-32.
پرزور، پرویز؛ عباسی، مسلم و شجاعی، احمد. (1397). اثربخشی مداخله معنوی بر تاب­آوری فردی و اجتماعی زنان قربانی خشونت خانگی. روان‌شناسی بالینی، 2(10)، 95- 105.
پرزور، پرویز؛ علیزاده گورادل، جابر؛ یاقوتی­زرگر، حسن و بشرپور سجاد. (1394). اثربخشی روان درمانی مثبت گرای مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهبود کیفیت زندگی معتادان به مواد افیونی. اعتیادپژوهی، 9 (35)، 137-148.
تابع بردبار، فریبا. (1403).رابطه ساختاری نیازهای بنیادین روان‌شناختی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه‌ای کمال‌گرایی تحصیلی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 11 (4)، 1-16.
جدیدی، سما. (1398). نقش واسطه‌ای اشتیاق تحصیلی در رابطه بین کمک‌طلبی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان. رویش روان‌شناسی، 8 (12)، 108-114.
خسروی، فاطمه. (1398). اثربخشی آموزش مهارت های مثبت‌اندیشی با تأکید بر آموزه های دینی بر انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی. جامعه‌شناسی آموزش ‌و پرورش، 5 (1)، 89-101.
خلیلی، سعید. (1396). بررسی اثربخشی مثبت‌اندیشی مستخرج از آموزه‌های اسلامی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی.
روحانی، نیره السادات؛ سیدموسوی، مهری؛ گرجی، معصومه و صمیمی، زبیر. (1399). شیوع اهمال‌کاری در دانش‌آموزان دختر و ارتباط آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و میزان به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی مجازی. آموزشی و آموزشگاهی، 9 (4)، 91-107.
صالحی­خواه، گلناز؛ نیک گفتار، عطاء الله و طاووسی، فرشته. (1400).  ارتباط کیفیت زندگی و سازگاری تحصیلی با اهمال‌کاری تحصیلی در مدارس شهر یاسوج. علوم زیست محیطی و جغرافیا، 2 (1)، 29-17.
سواری، کریم. (۱۳۹۰). ساخت و اعتباریابی آزمون اهمال‌کاری تحصیلی. اندازه گیری تربیتی، ۲ (۵)، 1-15.
عباسی، مسلم؛ پیرانی، ذبیح؛ رزمجویی، لاله و بنیادی، فرزانه. (1394). نقش تعلل­ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش بینی اشتیاق رفتاری دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8 (5)، 296-309.
کریمی، پریسا، باصری، احمد و هاشمی‌رزینی، هادی. (1403). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اهمال‌کاری و خود‌ناتوان سازی دانش‌آموزان درگیر اُفت تحصیلی. رویش روان شناسی، 13 (1)، 172-180.
گراوند، هوشنگ. (۱۴۰۰). ادراکات کیفیت کلاسی، جهت‌گیری‌های انگیزشی، اهمال‌کاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی. مشاوره کاربردی، ۱۱ (۲)، 45-76.
محنایی، ستاره؛ شیخیانی، حسن؛ گرگین، باقر؛ گلکام، صدیقه و فراشبندی، رضا. (1399). آموزش مهارت­های مثبت‌اندیشی منطبق بر آموزه­های حضرت علی (ع) بر تاب­آوری و سلامت اجتماعی زنان افسران پلیس مراجعه‌کننده به کلینیک های روان‌شناسی شهر بوشهر. آموزش در علوم انتظامی، 8 (3)، 581-612.
ملکی‌گلندوز، پری و سرداری، باقر. (1399). اثربخشی آموزش روان‌شناسی مثبت‌گرا با تأکید بر آموزه‌های دینی بر کاهش رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی. روان‌شناسی مثبت، 6 (3)، 51-68.
مهدی­پور، ربابه. (1397). بررسی اثربخشی آموزش گروهی رویکرد روان­شناسی مثبت‌گرای سلیگمن و رویکرد اسلامی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی بر افزایش امید به زندگی و شادکامی زنان شاغل متأهل. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
نعیمی، ابراهیم؛ شفیع‌آبادی، عبدالله و داوودآبادی، فاطمه. (1395). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی با تأکید بر آموزه‌های دینی بر تاب‌آوری و رغبت‌های شغلی دانش‌آموزان. فرهنگ مشاوره و روان­درمانی، 7 (28)، 1-13.
همتی، بابک. (1399). نقش هیجانات تحصیلی، حمایت از خودمختاری ادراک‌شده و احساس تعلق به مدرسه در پیش­بینی سازگاری تحصیلی –  اجتماعی دانش­آموزان بی­سرپرست. روان­شناسی مدرسه و آموزشگاه، 9 (1)، 208-229.
Abbasi, M., Pirani, Z., Razmjouei, L., & Bonyadi, F. (2015). The role of procrastination and motivational self-regulation in predicting behavioral engagement of students. Strategies for Teaching in Medical Sciences, 8(5), 296-309.
Aghajani, M. J., Hossein Khanzadeh, A., Akbari, B., & Mirazgar, M. S. (2017). The effect of the Islamic positive thinking training on anger management and life satisfaction in mothers of exceptional children, Journal of Disability Studies, 7 (1), 25-32. [In Persian]
Dinçer, S., Doğanay, A. (2017). The effects of multiplepedagogical agents on learners’ academic success, motivation, and cognitive load. Computers & Education, 111, 74-100.
Fredericks J. A., Blumenfeld P. C., Paris A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1): 59-109.
Garavand, H. (2021). Perceptions of classroom quality, motivational orientations, academic procrastination, academic burnout. Applied Counseling, 11 (2), 45-76.
Garssen, B., Visser, A., de Jager Meezenbroek, E. (2016). Examining whether spirituality predicts subjective well-being: How to avoid tautology. Psychology of Religion and Spirituality, 8(2): 141–148.
Hamvai, C., Kiss, H., Vörös, H., Fitzpatrick, K. M., Vargha, A., & Pikó, B. F. (2023). Association between impulsivity and cognitive capacity decrease is mediated by smartphone addiction, academic procrastination, bedtime procrastination, sleep insufficiency and daytime fatigue among medical students: a path analysis. BMC Medical Education23(1), 537.‏
Hemati, B. (2020). The role of educational emotions, autonomy protection cognition and school dependency in predicting the educational – social adaptation of neglected students. Journal of School Psychology, 9 (1), 207-228. [In Persian]
Huang, H., Ding, Y., Liang, Y., Wan, X., Peng, Q., Zhang, Y.,... & Chen, C. (2023). The association between perfectionism and academic procrastination among undergraduate nursing students: The role of self‐efficacy and resilience. Nursing Open10(10), 6758-6768.‏
Jadidi, S. (2019). The mediating role of academic aspiration in the relationship between academic help-seeking and academic adjustment of students. Psychology Development, 8(12), 108-114.
Khosravi, F. (2019). The effectiveness of positive thinking skills training with an emphasis on religious teachings on achievement motivation and self-efficacy. Sociology of Education, 5(1), 89-101.
Karademas, E. C. (2006). Self-efficacy, Social support, and well-being: The mediating role of optimism. Personality and Individual Differences. 40(6), 1281-1290.
Karademas, E. C., Konstantions, K., & Sideridis, G. D. (2007). Optimism, self-efficacy,and information processing of threat –and wellbeing- related stimuli. Stress and Health. 23(5), 285-294.
Karimi, P., Baseri, A., & Hashemi Razini, H. (2024). Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on procrastination and self- handicapping of students with academic failure. Psychology Development13(1), 171-180. [In Persian]
Khalili, S. (2016). Investigating the effectiveness of positive thinking derived from Islamic teachings on academic achievement motivation [Master's thesis, Allameh Tabatabai University]. [In Persian]
Mahdipour, R. (2018). Examining the effectiveness of group training based on Seligman's positive psychology approach and Islamic approach based on Quranic teachings on increasing hope for life and happiness of employed married women [Master's thesis, Allameh Tabatabai University].
Maleki Gholandoz, P., & Sardari, B. (2020). Effectiveness of positive psychology training with emphasis on religious doctrines on reducing students’ high-risk behaviors with suicidal thoughts. Positive Psychology Research, 6 (3), 51-68. [In Persian]
Mohanaei, S., Sheykhiani, H., Gorgin, B., Golkam, S., & Farashbandi, R. (2020). Teaching positive thinking skills based on the teachings of Imam Ali (AS) on resilience and social health of police officer women visiting psychological clinics in Boushehr city. Journal of Training in Police Sciences, 8 (3), 581-612.
Ozer, Z., Yetkin, R. (2018). Walking through different paths: Academic self-efficacy and academic procrastination behaviors of pre -service teachers. Journal of Language and Linguistic Studies. 14(2), 89 -99.
Pietarinen J, Soini,T. Pyhältö K. (2014). Students' emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. Inter Journal of Educ Research, 12 6740- 51
Porzour, P., Abbasi, M., and Shojaei, A. (2018). Effectiveness of spiritual intervention on individual and social resilience of women victims of domestic violence. Clinical Psychology, 2(10), 95-105.
Porzour, P., Alizadeh Gouradel, J., Yaghoubi Zargar, H., & Basharpour, S. (2015). Effectiveness of quality of life-based positive psychotherapy on improving the quality of life of opioid addicts. Research on Addiction, 9(35), 137-148.
Reuland, M. M., & Mikami, A. Y. (2014). Classroom victimization: Consequences for social and academic adjustment in elementary school. Psychology in the Schools, 51(6), 591-607.
Rouhani, N. S., Seyed Mousavi, M., Gorji, M., & Samimi, Z. (2020). The prevalence of procrastination in female students and its relationship with demographic characteristics and the extent of using virtual social networks. Educational and Schooling, 9(4), 91-107.
Salaam, B., & Mounts, N. S. (2016). International note: Maternal warmth, behavioral control, and psychological control. Relations to adjustment of Ghanaian early adolescents. Journal of Adolescence, 49, 99-104.
Salehikhah, G., Nikgoftar, A., & Tawoosi, F. (2022).  The relationship between quality of life and academic compatibility with academic procrastination in Yasouj schools. Environmental Science and Geography, 2(1), 17-29. [In Persian]
Savari, K. (2010). Construction and accreditation of an Academic Procrastination Test. Educational Measurement, 2 (5), 1-15. [In Persian]
Sparfeldt, J. R., & Schwabe, S. (2024). Academic procrastination mediates the relation between conscientiousness and academic achievement. Personality and Individual Differences218, 112466.‏
Tabe Bordbar, F. (2024). The structural relationship between basic psychological needs and academic aspiration: The mediating role of academic perfectionism. Research in School and Virtual Learning, 11(4), 1-16.
Turner, M., & Hodis, F. A. (2023). A Systematic Review of Interventions to Reduce Academic Procrastination and Implications for Instructor-based Classroom Interventions. Educational Psychology Review35(4), 118.‏
Valka, S. (2015). Management of International students, Academic Adjustment: Challenges and Solutions.European Scientific Journal, 3,160-168.
Yoo, H. C., Miller, M. J., & Yip, P. (2015). Validation of the internalization of the Model Minority Myth Measure (IM-4) and its link to academic performance and psychological adjustment among Asian American adolescents. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 21(2), 237-246.