نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
نتایج تحقیق نشان داد سازههای اصلی مقیاس سواد ارزشیابی معلمان تربیتبدنی شامل آگاهی از محتوای درس تربیتبدنی، آگاهی از اصول ارزشیابی، آگاهی از اهداف ارزشیابی، داشتن اطلاعات در علوم مرتبط، آشنایی با انواع رویکردهای ارزشیابی، آگاهی از انواع ارزیابیکنندهها، مهارت ساخت ابزار، تحلیل دادهها و مهارتهای آماری، و توانایی بازخورد بود. یکی از مقولههای مهم در فرایند ارزشیابی آگاهی از محتوای درس تربیتبدنی است. محتوا شامل مفاهیم دانشی، نگرشی و مهارتهای حرکتی و آمادگی جسمانی است
سازه دوم آگاهی از اصول بود. ارزشیابی شامل برخی از اصول اساسی است که آگاهی از آنها میتواند نتیجه و پیامد یادگیری را بهبود بخشد. همچنین در اصول مندرج در برنامه درسی ملی بر توجه به کرامت انسانی، مشارکت دانشآموزان، و انعطافپذیری تأکید شده است. علاوه بر آن معلمان باید دائماً شیوههای ارزشیابی تربیتبدنی فعلی خود را با توجه به ویژگیها و نیازهای فردی دانش آموزان تجدید نظر و اصلاح کنند.
سومین سازه، آگاهی از اهداف ارزشیابی بود. چهارمین سازه نیز مربوط به داشتن اطلاعات در علوم مختلف (فیزیولوژی ورزشی، پداگوژی و...) بود. بدیهی است فرایندهای ارزشیابی در درس تربیتبدنی نیازمند برخی از شایستگیها است که در آنها نیازمند دانشهای موضوعی وجود دارد. پنجمین سازه آشنایی با رویکردهای ارزشیابی بود. سازه ششم انواع ارزیابیکننده بود. این پژوهش نشان داد که در فرایند ارزشیابی، معلمان باید از ظرفیتهای خودارزیابی، ارزیابی توسط همسالان و والدین نیز استفاده کنند. سازه هفتم مهارت ساخت ابزار بود. ساخت ابزار شامل تواناییها و شایستگیهای معلم برای طراحی خلاقانه انواع ابزار (روبریک، آزمون، و...) برای ارزشیابی دانشآموزان در محتواهای مختلف دانشی، نگرشی و مهارتهای حرکتی است. سازه هشتم مهارتهای آماری و تحلیل داده و نهمین سازه نیز مربوط به بازخورد مؤثر بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This study aimed to develop and validate a physical education teacher's literacy assessment questionnaire. This research employed an exploratory mixed-methods design. In the qualitative phase, participants included 15 experts, university professors, educational supervisors, and experienced physical education teachers, while the quantitative phase involved 260 physical education teachers (30 people in the pilot study and 230 people in the main study) from 29 provinces of the country. Data in the qualitative phase were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis. In the quantitative phase, a researcher-developed questionnaire titled "physical education teacher assessment literacy" was used, and descriptive and inferential statistical analyses were conducted using SPSS and LISREL software. The initial questionnaire, consisting of 70 items, was designed based on qualitative findings, and its face and content validity were confirmed by expert reviewers. A pilot study involving 30 physical education teachers was conducted to assess semantic validity, and necessary revisions were made to the items. The reliability coefficient was calculated using Cronbach's alpha, which yielded a value of 0.95. Exploratory factor analysis led to the removal of 15 items with factor loadings below 0.5, resulting in a final scale comprising 55 items and 9 factors. The Confirmatory factor analysis results indicated that all factor loadings and fit indices were within acceptable and desirable ranges
کلیدواژهها [English]