بررسی ویژگی‌های روان سنجی (روایی و پایایی) پرسش‌نامه سواد ارزشیابی معلمان تربیت‌بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22091/jrim.2025.12116.1190

چکیده

این پژوهش با هدف ساخت و اعتبارسنجی (روایی و پایایی) پرسش‌نامه سواد ارزشیابی معلمان تربیت‌بدنی انجام شد. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در بخش کیفی از ۱۵ کارشناس، استاد دانشگاه، سرگروه آموزشی و معلم خبره تربیت‌بدنی و در بخش کمی از ۲۶۰ معلم تربیت‌بدنی (30 نفر مطالعه پایلوت و 230 نفر مطالعه اصلی) از 29 استان کشور استفاده شد. در بخش کیفی، داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و با روش تحلیل مضمون بررسی شدند. در بخش کمی نیز از پرسش‌نامه محقق‌ساخته «سواد ارزشیابی معلمان تربیت‌بدنی» و تحلیل‌های آماری توصیفی و استنباطی با نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و لیزرل استفاده شد. پرسش‌نامه اولیه با ۷۰ گویه طراحی و روایی صوری و محتوایی آن توسط استادان صاحب‌نظر تأیید شد. در مطالعه پایلوت که بر روی ۳۰ معلم انجام شد، روایی معنایی بررسی و اصلاحات لازم بر روی گویه‌ها اعمال گردید. همچنین، ضریب پایایی با آلفای کرونباخ ۰٫۹۵ محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی منجر به حذف ۱۵ گویه با بار عاملی کمتر از ۰٫۵ و تشکیل مقیاس نهایی با ۵۵ گویه و ۹ عامل شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان‌دهنده برازش مطلوب مدل و قرارگیری کلیه بارهای عاملی و شاخص‌های برازش در محدوده قابل‌قبول بود.

تازه های تحقیق

نتایج تحقیق نشان داد سازه‌های اصلی مقیاس سواد ارزشیابی معلمان تربیت‌بدنی شامل آگاهی از محتوای درس تربیت‌بدنی، آگاهی از اصول ارزشیابی، آگاهی از اهداف ارزشیابی، داشتن اطلاعات در علوم مرتبط، آشنایی با انواع رویکردهای ارزشیابی، آگاهی از انواع ارزیابی‌کننده‌ها، مهارت ساخت ابزار، تحلیل داده‌ها و مهارت‌های آماری، و توانایی بازخورد بود. یکی از مقوله‌های مهم در فرایند ارزشیابی آگاهی از محتوای درس تربیت‌بدنی است. محتوا شامل مفاهیم دانشی، نگرشی و مهارت‌های حرکتی و آمادگی جسمانی است

سازه دوم آگاهی از اصول بود. ارزشیابی شامل برخی از اصول اساسی است که آگاهی از آن­ها می‌تواند نتیجه و پیامد یادگیری را بهبود بخشد. همچنین در اصول مندرج در برنامه درسی ملی بر توجه به کرامت انسانی، مشارکت دانش‌آموزان، و انعطاف‌پذیری تأکید شده است. علاوه بر آن معلمان باید دائماً شیوه‌­های ارزشیابی تربیت­بدنی فعلی خود را با توجه به ویژگی‌­ها و نیازهای فردی دانش آموزان تجدید نظر و اصلاح کنند.

سومین سازه، آگاهی از اهداف ارزشیابی بود. چهارمین سازه نیز مربوط به داشتن اطلاعات در علوم مختلف (فیزیولوژی ورزشی، پداگوژی و...) بود. بدیهی است فرایندهای ارزشیابی در درس تربیت‌بدنی نیازمند برخی از شایستگی­‌ها است که در آن­ها نیازمند دانش‌­های موضوعی وجود دارد. پنجمین سازه آشنایی با رویکردهای ارزشیابی بود. سازه ششم انواع ارزیابی‌­کننده بود. این پژوهش نشان داد که در فرایند ارزشیابی، معلمان باید از ظرفیت‌های خودارزیابی، ارزیابی توسط هم‌سالان و والدین نیز استفاده کنند. سازه هفتم مهارت ساخت ابزار بود. ساخت ابزار شامل توانایی­‌ها و شایستگی‌­های معلم برای طراحی خلاقانه انواع ابزار (روبریک، آزمون، و...) برای ارزشیابی دانش­آموزان در محتواهای مختلف دانشی، نگرشی و مهارت­های حرکتی است. سازه هشتم مهارت­‌های آماری و تحلیل داده و نهمین سازه نیز مربوط به بازخورد مؤثر بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Psychometric Properties (Validity and Reliability) of the Physical Education Teachers' Literacy Assessment Questionnaire

نویسندگان [English]

  • Mohsen Vahdani 1
  • Ehsan Malverdi 2
  • Mehdi Salimi 3
1 Assistant Professor of Sport Management, Department of Motor Behavior & Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 M.A. in Sport Management, Department of Motor Behavior & Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Associate Professor of Sport Management, Department of Motor Behavior & Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

This study aimed to develop and validate a physical education teacher's literacy assessment questionnaire. This research employed an exploratory mixed-methods design. In the qualitative phase, participants included 15 experts, university professors, educational supervisors, and experienced physical education teachers, while the quantitative phase involved 260 physical education teachers (30 people in the pilot study and 230 people in the main study) from 29 provinces of the country. Data in the qualitative phase were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis. In the quantitative phase, a researcher-developed questionnaire titled "physical education teacher assessment literacy" was used, and descriptive and inferential statistical analyses were conducted using SPSS and LISREL software. The initial questionnaire, consisting of 70 items, was designed based on qualitative findings, and its face and content validity were confirmed by expert reviewers. A pilot study involving 30 physical education teachers was conducted to assess semantic validity, and necessary revisions were made to the items. The reliability coefficient was calculated using Cronbach's alpha, which yielded a value of 0.95. Exploratory factor analysis led to the removal of 15 items with factor loadings below 0.5, resulting in a final scale comprising 55 items and 9 factors. The Confirmatory factor analysis results indicated that all factor loadings and fit indices were within acceptable and desirable ranges

کلیدواژه‌ها [English]

  • assessment principles
  • assessment approaches
  • assessment objectives
  • assessment skills
  • feedback
Aarskog, E. (2021). ‘No assessment, no learning’: exploring student participation in assessment in Norwegian physical education (PE) [Article]. Sport, Education and Society, 26(8), 875-888. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1791064
Document of Fundamental Transformation of Education (2011). Ministry of Education. Iran
Giraldo, F. (2021). Language assessment literacy and teachers’ professional development: A review of the literature. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 23(2), 265-279. https://doi.org/10.15446/profile.v23n2.90533
Hajimahdi, N., & Sobhani Nejad, M. (2024). Educational Needs of Preschool Educators to Design In-service Training Courses. Journal of research in instructional methods2(1), 67-90. doi: 10.22091/jrim.2024.10855.1079 [In Persian]
Hay, P., & Penney, D. (2012). Assessment in physical education: A sociocultural perspective. Routledge.
khodashenas, M. R. , Khodabakhshzadeh, H. , Baghaei, P. & Motallebzadeh, K. (2022). EFL Teachers Assessment Literacy Needs Inventory: A Case of Fulcher’s Assessment Literacy. Issues in Language Teaching11(1), 131-156. doi: 10.22054/ilt.2022.63731.639.[In Persian]
Khoshkholq, I. (2018). Principles, Goals and Applications of Assessment for Assessment Methods, Tehran: Merat Learning Schools Institute. [In Persian]
Kim H. Koh (2011) Improving teachers’ assessment literacy through professional development, Teaching Education, 22(3), 255-276. https://doi.org/10.1080/10476210.2011.593164
Leirhaug, P. E., MacPhail, A., & Annerstedt, C. (2016). ‘The grade alone provides no learning’: investigating assessment literacy among Norwegian physical education teachers. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education7(1), 21-36. https://doi.org/10.1080/18377122.2016.1145429
Masters, G. N. (2014). Assessment: Getting to the essence. Designing the Future, 4(1), 1-6
Md-Ali, R., Veloo, A. (2017). Teachers’ Autonomy and Accountability in Assessing Students’ Physical Education in School-Based Assessment. In: Amzat, I., Valdez, N. (eds) Teacher Empowerment Toward Professional Development and Practices. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-4151-8_5
National Curriculum of Iran (2012). Ministry of Education, Iran.
Pourjafarian, M., & Mehrpouyan, P. (2024). Normalization of Aggression Questionnaire among Student Athletes in Mashhad. Journal of research in instructional methods1(4), 107-125. doi: 10.22091/jrim.2024.10277.1049
Stiggins, R. Arter, J. Chappuis, &Chappuis, S. (2004) Classroom assessment for student learning: Doing it right—using it well. Portland, OR: Assessment Training Institute.
Stiggins, R. J. (1991). Assessment literacy. Phi Delta Kappan, 72(7), 534-539.
Vahdani, M., Malverdi, E., & Salimi, M. (2024). Analyzing the Dimensions of Assessment Literacy of Physical Education Teachers, Journal of Curriculum Research, 14(1), 189-208. 10.22099/jcr.2024.7636. [In Persian]
Yamtim, V. & Wongwanich, S. (2014). A study of classroom assessment literacy of primary school teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2998-3004. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.696