بررسی ویژگی‌های روان سنجی (روایی و پایایی) پرسشنامه سواد ارزشیابی معلمان تربیت‌بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان

2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان

3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان

10.22091/jrim.2025.12116.1190

چکیده

این پژوهش با هدف ساخت و اعتبارسنجی (روایی و پایایی) پرسشنامه سواد ارزشیابی معلمان تربیت‌بدنی انجام شد. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در بخش کیفی از ۱۵ کارشناس، استاد دانشگاه، سرگروه آموزشی و معلم خبره تربیت‌بدنی و در بخش کمی از ۲۶۰ معلم تربیت‌بدنی (30 نفر مطالعه پایلوت و 230 نفر مطالعه اصلی) از 29 استان کشور استفاده شد. در بخش کیفی، داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و با روش تحلیل مضمون بررسی شدند. در بخش کمی نیز از پرسشنامه محقق‌ساخته «سواد ارزشیابی معلمان تربیت‌بدنی» و تحلیل‌های آماری توصیفی و استنباطی با نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و لیزرل استفاده شد. پرسشنامه اولیه با ۷۰ گویه طراحی و روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید صاحب‌نظر تأیید شد. در مطالعه پایلوت که بر روی ۳۰ معلم انجام شد، روایی معنایی بررسی و اصلاحات لازم بر روی گویه‌ها اعمال گردید. همچنین، ضریب پایایی با آلفای کرونباخ ۰٫۹۵ محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی منجر به حذف ۱۵ گویه با بار عاملی کمتر از ۰٫۵ و تشکیل مقیاس نهایی با ۵۵ گویه و ۹ عامل شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان‌دهنده برازش مطلوب مدل و قرارگیری کلیه بارهای عاملی و شاخص‌های برازش در محدوده قابل‌قبول بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Psychometric Properties (Validity and Reliability) of the Physical Education Teachers' Assessment Literacy Questionnaire

نویسندگان [English]

  • Mohsen Vahdani 1
  • Ehsan Malverdi 2
  • Mehdi Salimi 3
1 Assistant Professor of Sport management, Department of Motor Behavior & Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan
2 MA of Sport management, Faculty Sport Sciences, University of Isfahan
3 Associate professor of Sport management, Department of Motor Behavior & Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan
چکیده [English]

This study aimed to develop and validate a physical education teacher assessment literacy questionnaire. The research employed an exploratory mixed-methods design. In the qualitative phase, participants included 15 experts, university professors, educational supervisors, and experienced physical education teachers, while the quantitative phase involved 260 physical education teachers (30 people in the pilot study and 230 people in the main study) from 29 provinces of the country. Data in the qualitative phase were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis. In the quantitative phase, a researcher-developed questionnaire titled "physical education teacher assessment literacy" was used, and descriptive and inferential statistical analyses were conducted using SPSS, and LISREL software. The initial questionnaire, consisting of 70 items, was designed based on qualitative findings, and its face and content validity were confirmed by expert reviewers. A pilot study involving 30 physical education teachers was conducted to assess semantic validity, and necessary revisions were made to the items. The reliability coefficient was calculated using Cronbach's alpha, yielding a value of 0.95. Exploratory factor analysis led to the removal of 15 items with factor loadings below 0.5, resulting in a final scale comprising 55 items and 9 factors. Confirmatory factor analysis results indicated that all factor loadings and fit indices were within acceptable and desirable ranges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • assessment principles
  • assessment approaches
  • assessment objectives
  • assessment skills
  • feedback

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 24 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 27 بهمن 1403