نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری برنامه ریزی درسی، آموزش و پرورش شهرستان نوشهر، مدرس دانشگاه فرهنگیان، نوشهر، ایران
2 دکتری برنامه ریزی درسی، مأمور آموزشی دانشگاه فرهنگیان، ساری، مازندران، ایران
3 استاد تمام ، دانشکده علوم تربیتی، گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران
چکیده
تازه های تحقیق
بسیاری از دانشجومعلمان گزارش کردند که ابزارهای دیجیتال، مانند آزمونهای تعاملی و فعالیتهای گروهی، درک آنها از اصول تدریس را عمیقتر کرده است.
یافتهها نشان داد که برنامهریزی دقیق، برگزاری جلسات منظم و ارائه بازخوردهای مشخص از سوی استادان راهنما، تأثیر مثبتی بر تجربه دانشجومعلمان داشته است
ابعاد اقتصادی و سلامت جسمی نیز در این پژوهش تحلیل شد و نشان داد که کارورزی مجازی در کاهش هزینههای رفتوآمد و صرفهجویی در زمان، تأثیرات مثبتی داشته است
این پژوهش، با ارائه تحلیلی جامع از ابعاد مختلف تجربه کارورزی مجازی، نشان داد که این روش، اگرچه فرصتهای بیسابقهای برای تقویت مهارتهای حرفهای و فناوری دانشجومعلمان فراهم کرده است.اما چالشهایی مانند ضعف زیرساختهای فناوری، مدیریت ناکارآمد و نیاز به حمایت روانشناختی همچنان به عنوان موانعی جدی باقی ماندهاند. بنابراین، برای بهرهبرداری کامل از پتانسیل کارورزی مجازی، باید برنامههایی طراحی شود که این چالشها را به حداقل برساند و فرصتهای بیشتری برای یادگیری و تعامل فراهم کند. تقویت زیرساختهای فناوری، بهبود مدیریت جلسات و ارائه بازخوردهای هدفمند، و همچنین طراحی برنامههای حمایتی روانشناختی، از جمله گامهایی است که میتواند به اثربخشی بیشتر این نوع کارورزی کمک کند. این پژوهش، با تحلیل دقیق و چندبُعدی خود، راهنمایی برای طراحی بهتر برنامههای آینده تربیت معلم ارائه میدهد و به عنوان الگویی برای ترکیب فناوری و آموزش در محیطهای مجازی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This study aims to analyze the lived ex periences of online internships of student teachers and identify the opportunities and challenges of this internship approach. This qualitative study was conducted using thematic analysis. The research population included student teachers who had completed their internships virtually at Farhangian University. The sample consisted of 17 student teachers who were purposefully selected using the snowball sampling technique. Data were collected through semi-structured online interviews, each lasting between 45 and 60 minutes, and data collection continued until theoretical saturation was reached. Data analysis was conducted in three stages: extracting basic themes, organizing themes, and generating overarching themes (final structuring of findings). Preliminary findings were shared with participants to enhance the study’s validity and reliability. In addition, Researcher notes and reflexivity were employed to control bias, and coding was reviewed and verified by qualitative analysis experts. The results indicated that student teachers perceived online internships as offering opportunities such as enhanced technological skills, reduced economic costs, and increased self-directed learning. However, the study also identified challenges such as weak technological infrastructure, limited face-to-face interactions, reduced feedback quality, and psychological isolation. Student teachers emphasized the need for in-person interactions, improved technological infrastructure, and psychological support. The findings suggest that a blended model of in-person and virtual internships, with a focus on social interactions and technological system improvements, could enhance the quality of this experience.
کلیدواژهها [English]