تجارب زیسته دانشجو معلمان از کارورزی آنلاین در دوران کرونا: فرصت‌ها و چالش‌ها"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیرآموزش و پرورش شهرستان نوشهر، مدرس دانشگاه فرهنگیان، نوشهر، ایران.

2 مأمور آموزشی دانشگاه فرهنگیان مازندران- آموزگار

3 استاد تمام ، دانشکده علوم تربیتی، گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایران.

10.22091/jrim.2025.12141.1197

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تجارب زیسته دانشجومعلمان از کارورزی مجازی در دوران همه‌گیری کووید-19 انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی بود و داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کارورزی مجازی فرصت‌هایی همچون تقویت مهارت‌های فناوری، کاهش هزینه‌های اقتصادی، و افزایش خودراهبری را برای دانشجومعلمان فراهم کرده است. در عین‌ حال، این نوع کارورزی با چالش‌هایی نظیر ضعف زیرساخت‌های فناوری، محدودیت تعاملات حضوری، کاهش کیفیت بازخوردها و احساس انزوای روان‌شناختی همراه بود. دانشجومعلمان بر لزوم تعاملات حضوری، بهبود زیرساخت‌های فناوری و ارائه حمایت‌های روان‌شناختی تأکید داشتند. یافته‌ها نشان می‌دهد طراحی کارورزی‌های ترکیبی (حضوری و مجازی) با تأکید بر تعاملات اجتماعی، ارتقای سامانه‌های فناوری و برنامه‌های حمایتی می‌تواند کیفیت این تجربه را بهبود بخشد. این پژوهش با تحلیل دقیق جنبه‌های مختلف کارورزی مجازی، راهکارهایی برای بهینه‌سازی تربیت معلمان در شرایط بحرانی ارائه کرده و بر اهمیت آمادگی نظام‌های آموزشی برای استفاده مؤثر از فناوری در فرآیندهای آموزشی تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Experiences of Student Teachers from Online Internships During the COVID-19 Era: Opportunities and Challenges"

نویسندگان [English]

  • Somaye Qazi 1
  • omollbanin ahmadihaji 2
  • Morteza Karami 3
1 Teacher of Education Department, Nowshahr County, Lecturer at University of Applied Sciences and Technology, Nowshahr, Iran.
2 Teacher Educator at Farhangian University, Mazandaran – Teacher
3 Full Professor, Faculty of Education, Department of Curriculum Studies and Instruction, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

This qualitative study was conducted using thematic analysis. The research population included student-teachers who had completed their internships virtually at Farhangian University. The sample consisted of 17 student-teachers who were selected purposefully using the snowball sampling technique. Data were collected through semi-structured online interviews, each lasting between 45 and 60 minutes. Data collection continued until theoretical saturation was reached. The data analysis process involved three stages: extracting basic themes, organizing themes, and generating overarching themes (final structuring of findings).



To enhance the credibility and reliability of the study, preliminary findings were shared with participants, note-taking and researcher reflexivity were employed to control bias, and coding was reviewed and validated by qualitative research experts. The results indicated that virtual internships provided opportunities such as improving technological skills, reducing economic costs, and increasing self-directed learning. However, challenges such as weak technological infrastructure, limited face-to-face interactions, lower-quality feedback, and a sense of psychological isolation were also identified. Student-teachers emphasized the necessity of face-to-face interactions, improving technological infrastructure, and providing psychological support. The findings suggest that a combination of in-person and virtual internships, with a focus on social interactions and the enhancement of technological systems, can improve the quality of this experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lived Experiences
  • Student-teachers
  • Online Internship
  • COVID-19 Era

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 28 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 02 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 اسفند 1403