معرفی و اعتباریابی مقیاس ادراک معلمان از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 مدیر داخلی

10.22091/jrim.2025.13695.1361

چکیده

هدف از این پژوهش معرفی و اعتباریابی ابزار سنجش «ادراک معلمان از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش» بود. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری، دانشجومعلمان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان استان کردستان بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس، نمونه‌ای به حجم 321 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها مقیاس 15 ماده‌ای ادراک معلمان از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش بود که توسط اوزوم و همکاران (2025) تدوین شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، ضریب آلفای کرونباخ و آزمون t تک نمونه‌ای انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخه فارسی مقیاس دقیقاً مشابه با ساختار عاملی نسخه اصلی، قابل تقلیل به سه زیرمقیاس است. بنابراین به پیروی از نسخه اصلی، این زیرمقیاس‌ها به ترتیب «ادراک از تدریس»، «ادراک از یادگیری» و «ادراک از مسائل اخلاقی» نام نهاده شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز بیانگر برازش خوب مدل سه‌بعدی ادراک معلمان از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش بود. نتایج بررسی پایایی نشان داد که پایایی کل مقیاس با ضریب 89/0 تأیید می‌شود. پایایی زیرمقیاس‌ها نیز در دامنه 75/0 تا 89/0 بود. سایر یافته‌ها بیانگر ادراک مثبت افراد نمونه از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش بود. بر مبنای یافته‌های پژوهش، نسخه فارسی مقیاس ادراک معلمان از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش در نمونه ایرانی مورد مطالعه دارای روایی و پایایی مناسبی است و می‌توان از این ابزار در پژوهش‌های آتی استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Introduction and Validation of the Scale of Teachers' Perception of the Use of Artificial Intelligence in Education

نویسندگان [English]

  • Azad Allah Karami 1
  • Khalil Zandi 2
  • Zahra Maarefvand 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran
3 management
چکیده [English]

The aim of this study was to introduce and validate the measurement tool "Teachers' Perception of the Use of Artificial Intelligence in Education". The research method was a descriptive survey. The statistical population was third and fourth year student teachers of Farhangian University of Kurdistan Province. Using the available sampling method, a sample of 321 people was selected. The data collection tool was the 15-item scale of teachers' perception of the use of artificial intelligence in education, which was developed by Ozum et al. (2025). Data analysis was performed using exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha coefficient, and one-sample t-test. The results of the exploratory factor analysis showed that the Persian version of the scale is exactly the same as the factor structure of the original version, which can be reduced to three subscales. Therefore, following the original version, these subscales were named “Perception of Teaching”, “Perception of Learning” and “Perception of Ethical Issues”, respectively. The results of confirmatory factor analysis also indicated a good fit of the three-dimensional model of teachers’ perception of the use of AI in education. The results of the reliability study showed that the reliability of the entire scale was confirmed with a coefficient of 0.89. The reliability of the subscales was also in the range of 0.75 to 0.89.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial intelligence
  • education
  • teaching
  • learning
  • perception

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 31 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 21 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 23 شهریور 1404